Monday 14 May 2012

KASIH IBU

Sambutan hari ibu baru-baru ini mengingatkan aku pada Arwah mak. Tahun ni tahun yang ke empat pemergiannya. Setiap kali rindu aku sedekahkan Al fatihah untuknya. Pemergiannya membuat hidup aku kosong, hilang entah kemana. Mungkin aku anak bungsunya yang terlalu manja. Dari kecil aku tak pernah berpisah dengan mak .... kalau berpisah pun mesti ada sebab. Teringat aku masa aku di tingkat 4 dan 5 dulu aku bersekolah berasrama penuh di Sekolah Teknik Pertanian Teluk Intan. Mak akan datang ke asrama setiap 2 minggu sekali dan membawa mangkok tingkat. Dalam mangkok tingkat tu mesti ada Ketam sambal @ ketam masak merah( lauk kegemaran aku ). Mak akan lakukan apa saja untuk kegembiraan anak-anaknya. Aku tahu hidupnya sunyi tanpa suami. Mak tak pernah mengeluh depan anak - anak. Kepayahan , sesusahan dan keperitan hidup tanpa suami. Mampukah aku setabah mak untuk mengharungi hidup didunia ini. Walaupun aku tahu keluarga aku taklah sesenang mana aku cukup bahagia. Kini mak dalam kenangan hanya Al-fatihah saya yang mampu kukirimkan di kala kerinduan membara. Akan kuteruskan hidup bersama kenanganmu kerana aku kini juga bergelar seorang ibu.   

No comments:

Post a Comment