Saturday 23 February 2013

MINI NOVEL KU INGIN MILIKIMU


Biarpun kudrat tidak ditangaku namun , ku berharap kau menjadi yang terakhir untuk diriku....


Ini novel ke lima dari Rehan Makhtar milik saya. Oleh karana cerita mini novel ini tak terlalu tebal hanya 275 muka surat sahaja ceritanya lebih padat dan tidak meleret. Jalan ceritanya saya suka. Antara memiliki dan mencintai, dimanakah pengakhiran kisah hati Mohd Muklis, Anahara, Jeslina dan Zafran demi permata hati, Si kecil Aryana. Jom kita terokai istimewanya cinta Anahara yang mampu menggetarkan jiwa Mukhlis dan Zafran yang sukar dilupakan. Cerita ini mengisahkan Anahara seorang penulis yang menyembubunyikan identitinya dan meminat tegar yang bernama Mohd Mukhlis . Bermulalah perjalanan hidup mereka. Anahara yang tidak menyangka dirinya terheret di dalam satu episod cinta tidak direstui oleh keluarga . Mukhlis yang sanggup buat apa saja demi cintanya pada Anahara. Namun kehadiran Anahara mengundang konflik pada keluarga Mukhlis. Muklhis yang sudah bertunang dengan sepupunya Jeslina. Mukhlis dan Anahara nekad untuk bernikah dalam diam tanpa pengetahuan keluarga Mukhlis tapi direstui oleh keluarga Anahara. Tiada Majlis besar-besaran, tiada persandingan , tiada kompang mengiringi memeriahkan pernikahan mereka. Tetapi rahsia mereka tak bertahan lama. Mama Mukhlis Memanggil Anahara kerumah dan memarahi Anahara. Mama Mukhlis juga memaksa Anahara menandatangani borang poligami membolehkan Mukhlis berkahwin dengan Jeslina. Mukhlis kecewa dengan tindakan Anahara yang membenarkan Mukhlis berkahwin dengan Jaslina.Tanpa pengetahuan Mukhlis juga, Anahara dilayan seperti orang gaji oleh Mama , adik perempuan Mukhlis dan Jeslina. Tetapi tidak pada Papa Mukhlis . 

Hati Anahara remuk bila Mukhlis menceraikannya tanpa mendengar penjelasan. Dan hari yang sama berita gembira ingin disampaikan oleh Anahara yang dia mengandung. Penjelasan terungkai bila adik Mukhlis Nayli menceritakan keaadaan sebenar. Masa tu dah terlambat. Setelah ditinggalkan Anahara menutup pintu hatinya Kahadiran Zafran mengundang rasa cemburu pada Mukhlis. Cinta Zafran ditolak dengan cara baik . Kehadiran si kecil Aryana pengubat hati dan penyambung cinta Anahara dan Mukhlis.


Sinopsis dari kulit novel
"Aku inginkan dirimu, datang dan temui aku dan akan ku katakan padamu, aku sangt mencintaimu. Sesungguhnya, aku inginkan dirimu datang dan temui aku dan akanku katakan berkali - kali yang aku amat mencintai dirimu dan demi semua yang aku jalani bersamamu ku ingin kau jadi milikku, ku ingin kau disampingku. Aku akan mencintaimu menjagamu seumur hidupku.." Mohd Mukhlis

"Selama ku masih bisa bertahan selama ku masih bisa bernafas, selama Tuhan masih mengizinkan, ku ingin selalu bersamamu.. Selama ku masih bertahan, Selama ku masih bisa bernafas, ku ingin selalu mencintaimu..." Anahara

"Tanpa dirimu ku hanya manusia tanpa cintadan hanaya dirimu yang bisa membawa syurga dalam hatiku ku ingin engaku menjadi milikku aku akan mencintaimu menjagamu selama hidupku dan aku kan berjanji hanya kaulah yang ku sayangi ku akan setia disini menemanimu.." Zafran

Antara memiliki dan mencintai, dimanakah pengakhiran kisah hati Mohd Mukhlis , Anahara , Jeslina dan Zafran demi permata hati , sikecil Aryana.

Cerita ini juga boleh dibaca di blog punulis dan lebih dikenali Blogs hijau;-
http://wrehan.blogspot.com/2012/03/ku-ingin-milikimu-1.html

Petikan-petikan menarik dari mini novel

No comments:

Post a Comment