Sunday, 16 March 2014

NOVEL ADAPTASI DIS - MAC 2014

Bermula tahun 2014 siaran television tempatan dihujani drama yang diadaptasi dari novel. Pada meminat novel ini adalah perkara yang mereka amat digeruni . Ini kerana banyak cerita adaptasi tak sama dengan cerita novel asal. Ramai peminat novel marah bila cerita ini diolah begitu kerata sekali.

Novel Palyboy Itu Suami Aku !



Diantara komen dari peminat novel
1. Pemilihan pelakon dikatakan hero dan heroin kaku dalam lakonan.
2. Pemakaian - pakaian gadis kampung yang ayu bertukar kepada pakaian yang terlalu ketat.
3. Jalan cerita yang berterabur.

4. Pihak produksi tidak berbincang dengan penulis novel katanya dan membuat keputusan sendiri.

Walaupun cerita ini dihentam oleh peminat novel, drama ini terus mendapat sambutan dikalangan peminat drama. Saya pernah terbaca penulis kecewa dengan apa yang berlaku. Penulis juga berkata beliau tak mahu novelnya diadaptasi walaupun dua novel beliau dalam proses penilaian. Penulis muda yang telah dianugerahkan pemenang Anugerah pilihan pembaca popular Berita harian dua tahun berturut-turut .Pada yang belum menyaksikan drama ini. 
Jom tonton link ini : Drama Playboy itu suami aku !! 
.......................................................................................
Novel The Wedding Breaker 



Antara komen dari peminat novel 
1. Watak Liyana tak sama dalam novel ( Jahat keterlaluan )
2. Hero nun-muslim jadi banyak perkara terbatas.
3. Watak Ramzul dan Liyana lebih banyak dari watak Hero dan Heroin. 

Bila novel ini diadaptasi tajuk novel ditukar kepada Ariana Rose. Penghayatan pelakon Heroin Fathia memang tak disangkal. Begitu juga Heronya Keith Foo yang berpengalaman dalam bidang lakonan di In. Walaupun pun begitu Keith Foo masih pelat indon yang ketara.  
Jom tonton link ini : Drama Ariana Rose


....................................................................................................................................
Novel Aku Bukan Mistress




Novel pertama Acik Lana terpilih dijadikan drama adaptasi. Novel ini juga akan ditukar tajuk menjadi Aku Isterinya. Gandingan pelakon yang berbakat besar Anzalna dan Izzue Islam antara penyumbang untuk drama yang akan ditayangkan hujung bulan ini . 

Jom tonton link ini  : Drama Aku Isterinya
...............................................................................................
Novel Kerana Terpaksa Aku Relakan 










Novel ketiga Umie Nadzimah terpilih dalam drama adaptasi selepas novel keluaran karyaseni ini mendapat sambutan luar biasa. Dia akan ditayangkan selapas dram Aku isterinya . Gandingan baru Izreen Azminda dan Ammar Bahrain . Drama ini masih dalam pengambaran. Harap akan diterima peminat drama dan peminat novel. 

Jom tonton link ini : Drama Kerana Terpaksa Aku Relakan

.............................................................................................................................................
Novel Project Memikat Suami



Novel keluaran penulisan2u kali ini dipilih untuk drama adaptasi . Drama ini bersiaran di saluaran berbayar ASTRO. Kepada yang dimuranya tidak mempunyai saluran Astro ramai yang menontonnya di internet. Gandingan Emma Maembung dan Aiman Redza memang serasi. Cerita yang santai ini memang mencuit hati.

Jom tonton Link ini : Drama Projek Memikat Suami


...........................................................................................................................................
Novel Bukan Kerana Aku Tak Cinta




Novel ini juga disiarkan dalam saluran ASTRO. Drama ini juga mempunyai 60 episod yang bersiaran setengah jam setiap hati isnin hingga rabu. Pada yang suka gandingan Shanaz Ahmad dan herion comel Nelydia Senrose pasti suka lakonan mereka. Buat masa ini ini antara drama yang tak lari dari cerita novel . 

Jom tonton link ini : Drama Bukan kerana Aku Tak Cinta
........................................................................................................
Novel Yes Boss!






Novel terbitan Kaki novel yang santai ini dibintangi oleh Fahrin ahmad dan emma Maembung. Drama yang bersiaran selama setengah jam ini ditayangkan setiap hujung minggu. 

Jom tonton link ini : Drama Yes Boss!

Saturday, 15 March 2014

NOVEL KURELAKAN KASIHMU

Dengan rela aku menyayangimu setulus kasihku, setinggi sayangku dan sedalam cintaku...

Memiliki novel keluaran Love novel kerana sinopsisnya, Saya begitu tertarik dengan sinopsis yang berada di kulit novel ni. Dengan pertolongan seorang rakan,  memudahkan saya mendapatkan novel ini berserta tandatangan penulis. Bila baca novel 501 muka surat ni memang "owesome" . Saya cadangkan agar pembaca tegar diluar sana harus miliki novel ni. Ia merangkumi ketabahan wanita , keegoaan lelaki , kasih sayang keluarga , erti persahabatan yang cukup akrab , dan pelbagai rasa yang sukar digambarkan. Tahniah Love novel yang menerbitkan novel keluaran februari 2014 ini.  Jom review jalan cerita novel ini edisi saya. Irfan Naufal seorang lelaki yang mempunyai ego yang sangat tinggi hingga Arissa Maisarah sering berkecil hati dengan sikap tunangnya itu. Arissa menjadi buntu dengan kelakuan tunangnya itu. Bagi Irfan Naufal bukan dia tidak sayang pada tunangnya tetapi biarlah Arrisa Maisarah sah menjadi miliknya baru dia menunjukan kasih sayangnya.  Pertemuan Arissa dengan Ad membuahkan rasa cemburu pada Irfan  Naufal . Selepas mencari identiti Ad, Irfan baru tersedar bahawa Ad adalah gadis tomboy . Ad atau nama sebenar Adnin Najwa sahabat baik Arissa dari zaman sekolah lagi. Mereka seperti pasangan kembar yang cukup akrab dulunya. Mereka terpisah selepas kematian kedua orang tuanya akibat kemalangan jalan raya. Dengan harta yang ditinggalkan Adnin Najwa membuka sebuah butik di Kuala Lumpur. Perlakuan tomboy Adnin Najwa bermula selepas kematian kedua orang tuanya. Adnin Najwa hampir dirogol , sejak itu di mula menukar cara hidupnya bagi mengelakkan benda buruk berlaku. Adnin Najwa tidak menyangka akan bertemu kembali dengan Arrisa Maisarah . Ad atau lebih dikenali Najwa telah menggembirakan Arissa Maisarah yang selalu bersedih. Tetapi tidak pada Irfan Naufal , sakit hati dan ingin menyedarkan si tomboy itu tentang fitrahnya dijadikan seorang perempuan hingga meragut kesucian si gadis tomboy.  

Sejak kejadian hitam itu hidup Irfan Naufal tidak tenang. Kerja yang lakukan dipejabat juga terganggu. Sebagai seorang ayah Tan sri Hj. Zainal dapat merasakan perubahan pada anaknya. Dalam terpaksa Irfan Naufal menceritakan apa yang telah berlaku. Terlalu kecewa berita yang diluahkan oleh sianak. Dimana imannya hingga tegar melakukan perkara yang dilarang Allah. Tan sri mengarahkan agar Irfan Naufal pergi bercuti dan mencari Najwa dan  mengahwini gadis malang itu. 

Adnin Najwa berpindah ke perlis bagi melupakan peristiwa hitam yang dilaluinya bagi membuka lebaran baru . Paling pedih Adnin Najwa disahkan Hamil . Kesedihan Adnin Najwa dapat dilihat oleh rakan serumahnya Tinie . Kandungan yang dikandung tak bertahan lama  bila Adnin Najwa terlibat dalam kemalangan. Najwa keguguran dan dalam masa yang sama Adnin Najwa juga disahkan buta . Irfan Naufal rasa bersalah kerana dirinya, gadis malang itu kehilangan kesucian diri dan kerana dia juga gadis itu kehilangan penglihatan. Ini membuatkan Irfan Naufal terus rasa bersalah. Irfan Naufal mengambil keputusan untuk melamar Adnin Najwa tetapi ditolak keras. Pada Adnin Najwa perkahwinan biarlah berlandaskan cinta bukan simpati. Irfan tidak pernah berputus asa untuk memujuk Adnin Najwa hingga Adnin Najwa rasa dia berasa selamat bila bersama Irfan Naufal. 

Setelah dipujuk akhirnya Adnin Najwa menerima lamaran Irfan Naufal. Keluarga Irfan Naufal menyambut baik kehadiran Adnin Najwa dengan hati yang terbuka. Ummie , Abah dan Alida gembira dengan kehadiran Adnin Najwa dalam keluarganya. Arrisa Maisarah melanjutkan pelajarannya ke Jepun bagi meredakan rasa kecewanya akibat putus tunang. Adnin Najwa belajar menerima Irfan Naufal dalam hidupnya. Saat hati berlagu sayang Adnin Najwa berterus terang yang dia sudah tidak suci lagi sebelum bergelar isteri pada Irfan Naufal. Ini membuatkan Irfan Naufal tersepit untuk berterus terang. Kerana sikapnya yang lalu Adnin Najwa menjadi Mangsa. 

Irfan Naufal nekad untuk berterus terang dan dia juga terpaksa menerima apa yang akan berlaku selepas ini. Saat Adnin Najwa menerima berita gembira tentang sudah ada penderma mata dia dikejutkan dengan pengakuan ikhlas Irfan Naufal. Insan yang mula disayangi itu adalah insan keji yang sanggup merogolnya. Adnin Najwa nekad untuk tidak melakukan pembedahan mata kerana tak sanggup untuk melihat lelaki durja. Kata putus dibuat , Irfan Naufal akan ke Jepun untuk menguruskan perniagaan abahnya untuk pergi jauh dari Adnin Najwa. Dan Adnin Najwa akan ke Paris selepas sebulan pembedahan matanya ini bertujuan untuk mendalam dunia fesyen yang diminati. 

Adnin Najwa disahkan mengandung , kerana perasaan rindu yang membuak Adnin sepatutnya pergi ke Paris dibatalkan tetapi dia pergi ke Jepun untuk berjumpa dengan suaminya yang mula dicintainya. Sampai diJepun Adnin Najwa dikejutkan tentang berita perkahwinan Irfan Naufal. Atas simpati pada Arrisa Maisarah yang mengalami kecederaan dalaman akibat kemalangan perjalanan Arissa Maisarah yang ingin pulang ke Malaysia kerana berita  kematian kedua orang tuanya. Irfan Naufal mengambil untuk mengahwini Arissa Maisarah yang sudah tiada saudara mara didunia ini. Pertemuan terakhir dua sahabat sungguh menyayat hati. Adnin Najwa mengambil keputusan untuk menjaga Arissa Maisarah disaat akhir dan merahsiakan hubungan perkahwinannya dengan Irfan Naufal.

Pada Adnin Najwa , Irfan Naufal adalah lelaki cukup sempurna . Memaafkan dan membuang rasa dendam dalam diri Adnin Najwa merelakan kasihnya untuk Irfan Naufal .  



Sinopsis 

Arissa Maisarah dan Irfan Naufal merupakan pasangan secocok yang kelihatan bahagia pada mata semua orang. Namun di sebalik hubungan mereka berdua yang Nampak bahagia itu, siapalah yang tahu betapa Arissa Maisarah menderita dengan perangai ego Irfan Naufal yang melampau. Lagi ditegur, lagi menjadi-jadi! Bukan sahaja ego, lelaki itu juga cepat baran membuatkan Arissa Maisarah berasa ragu-ragu sama ada Irfan Naufal benar-benar mencintainya atau tidak sedangkan dia terlalu mencintai lelaki itu.Namun Arissa Maisarah tidak pernah mengetahui apakah yang tersembunyi di dalam hati Irfan Naufal. Lelaki itu sebenarnya terlalu tulus mencintai…Irfan Naufal cuma tidak tahu bagaimanakah cara untuk dia menunjukkan kasih sayangnya itu. Baginya, biarlah selepas mereka berkahwin, barulah dia akan menunjukkan betapa dia menyayangi gadis itu dan dia tidak akan mempersia-siakan Arissa Maisarah.



Tetapi, apa yang diimpikan Irfan Naufal tidak seindah yang disangka. Hadirnya seorang lelaki lain di dalam hidup Arissa Maisarah membuatkan Irfan Naufal tidak dapat tidur lena. Adakah Arissa Maisarah curang di belakangnya? Mereka kelihatan begitu intim, membuatkan ego Irfan Naufal terasa tercabar!



Suatu ketika, Irfan Naufal mendapat tahu bahawa ‘lelaki’ yang berani mengganggu Arissa Maisarah itu sebenarnya adalah seorang tomboy. Seorang gadis yang berpenampilan seperti lelaki! Irfan Naufal bertambah sakit hati dan ingin menyedarkan si tomboy itu tentang fitrahnya dijadikan seorang perempuan.Irfan Naufal hanyut dalam dendamnya... dan tidak sedar yang dia sudah terlalu jauh bertindak sehingga sanggup meragut kesucian si gadis tomboy itu.



Adnin Najwa, si gadis tomboy yang telah dirogol dengan kejam oleh Irfan Naufal terus melarikan diri dari bandar itu sekaligus menghilangkan diri dari hidup Irfan Naufal dan ArissaMaisarah selepas dirinya diugut.

Irfan Naufal yang berasa bersalah dan berdosa, terus memutuskan pertunangannya dengan Arissa Maisarah dan mula mencari Adnin Najwa bagi menebus kesalahan.Semua yang terjadi telah menginsafkan Irfan Naufal.


Namun, pertemuan semulanya dengan Adnin Najwa benar-benar membuatkan Irfan Naufal bingung… kerana gadis itu hilang penglihatan disebabkan sebuah kemalangan yang berlaku antara mereka.Dia jugalah yang menyebabkan gadis itu buta.Dan itu menambahkan rasa bersalah yang tidak bertepi di hati Irfan Naufal.

Dapatkah Irfan Naufal berterus-terang dan meminta maaf?Bolehkah Adnin Najwa memaafkan segala-galanya yang telah terjadi antara mereka?Dan bagaimana pula dengan nasib Arissa Maisarah yang telah ditinggalkan begitu sahaja oleh Irfan Naufal?Apakah kesudahannya kisah mereka bertiga?


Tuesday, 4 March 2014

NOVEL MAMA MIA SHAZA

Kenapa harus berkata tidak sedang antara kita masih wujud perkataan cinta ?



Mama Mia Shaza novel terbitan Love Novel Publication lebih kurang setahun yang lalu. Sebenarnya ini antara novel terawal terbitan Lovenovel sendiri. Memandangkan Lovenovel adalah syarikat terbitan baru di malaysia ini. Karya anak kelahiran Sarawak yang lebih dikenali sebagai Emy Roberto kini masih berada di luar negara untuk meneruskan pengajiannya ditahun akhir. Novel mempuyai 512 muka surat ini membongkar kisah cinta Maya Laila dan Syazwan Imad yang penuh dugaan. Novel ini yang ditekankan tentang persahabat yang erat , kekeluargaan , kasih sayang dan cinta . Saya mengesyorkan kepada sesiapa yang belum mendapatkan novel ini ( Harus dimiliki sebagai koleksi peribadi ) . 

Sedikit review  dari saya , Maya Laila yang berlajar di Sheffield UK , berkahwin atas dasar cinta dengan Syazwan Imad. Syazwan Imad yang hidup terlalu sosial membuatkan keluarga Maya tidak merestui perkahwinan mereka. Di Kota asing mereka melayari bahtera rumahtangga . Ketika Maya disahkan mengandung , Syazwan Imad belum bersedia  memikul tanggungjawab. Syazwan Imad memaksa Maya agar menggugurkan kandungannya dan memberi kata dua sama ada menggugurkan kandungan atau Syazwan akan meninggalkan dirinya. Maya nekad untuk memilih kandungannya. Sejak itu Syazwan Imad dan Maya Laila terpisah tanpa khabar berita. 

Setelah 3 tahun berlalu Maya Laila pulang ke Malaysia bersama si comel Mia Shaza. Maya pulang bersama Nadia sahabat yang banyak membantunya di Sheffield. Dengan rasa gentar Maya pulang ke rumah orang tuanya tetapi disambut dingin. Maya keluar dengan hati yang luruh kerana keluarganya masih belum mampu menerima kerana tindakkannya berkahwin dengan Syazwan Imad. Maya Laila menyewa rumah bersama sahabatnya Nadia bagi keselesaan sikecil Mia . Nasibnya baik kerana baru sahaja pulang dari luar negara Maya sudah diterima berkerja . Disana Maya bertemu dengan Syazwi Imad. Syazwi Imad banyak membantunya dalam masa yang sama Syazwi meminati Maya. Dipejabat Maya lebih suka memperkenalkan dirinya sebagai Mama Mia. 

Satu insiden kecil berlaku bila kereta Maya dilanggar dari belakang oleh Tasya. Tasya adalah kekasih pada Syazwan . Disitulah pertemuan bermula. Syazwan tidak menyangka Maya isteri 3 tahun yang ditinggalkan sudah pulang ke Malaysia. Syazwan kini masih sama , Syazwan yang suka berfoya-foya. Sejak pertemuan itu Hidup Maya menjadi huru hara dengan sikap Syazwan yang ingin mengambil hati dan menginsafi perbuatannya yang lalu. Syazwan ingin memikul tanggungjawab yang pernah diabaikan. 

Lebih memeritkan bila Maya mengambil keputusan untuk bersama Syazwi Imad abang tiri Syazwan Imad. Syazwan menjatuhkan talak dan mengambil Mia sebangai anak jagaannya. Maya melarikan diri ke Sabah kerana Syazwan mula rapat dengan Nadia selepas balik dari mengerjakan Umrah. Semasa ketiadaan Maya , Nadia yang banyak membantu Syazwan menguruskan Mia. Syazwan mengambil keputusan untuk memperisterikan Nadia tetapi Allah lebih sayangkannya, Nadia meninggal dunia akibat kemalangan. 

Selepas perceraian Syazwan berjumpa keluarga Maya Laila . Syazwan menjadi rapat dengan keluarga Maya selepas Syazwan memohon maaf pada keluarga Maya kerana kekhilafannya  yang lalu. Papa dan Mama Maya meminta agar Syazwan dapat membawa Maya pulang ke pangkuan mereka. 

Hubungan Syazwan dan abang tirinya juga menjadi baik hingga Syazwi sanggup meminta tips dari Syazwan untuk memenangi hati Maya. Ternyata hati Maya bukan untuk Syazwi. Syazwi dapat melihat Maya mencintai Syazwan diatas beberapa sebab Maya menangis semasa diceraikan , membenarkan Syazwan menjaga Mia kerana Maya yakin Syazwan tidak akan mensia-siakan Mia , Menangis teresak-esak semasa Syazwan membawa Mia pergi umrah dan Maya melarikan diri ke Sabah bila Syazwan rapat dengan Nadia. Syazwi mengundurkan diri dan memberi ruang untuk Syazwan membuka lembaran baru hidup bersama Maya demi Mia Shaza. Atas nasihat keluarga Maya, Maya menerima kembali Syazwan untuk kali kedua. 



Sinopsis dari kulit novel :-

Pertemuan kembali dengan Syazwan Imad selepas tiga tahun, hidup Maya yang tenang jadi tunggang terbalik. Dulu, suatu ketika dulu, Bumi England menemukan mereka dan bumi England jugalah yang menjadi saksi perkahwinan mereka. 



Bukan tidak bahagia malah mereka cukup bahagia tetapi pilihan yang Shazwan buat saat Maya disahkan mengandung memang sesuatu yang tidak masuk dek akal.



“I give you one chance, Maya. Choose only one. Me or the baby?”- Syazwan

“Okay, fine. What if I choose baby.”- Maya
“Then I’ll leave, Maya.”- Syazwan

Perpisahan yang menyakitkan kerana tiada pergaduhan antara mereka. Syazwan pergi meninggalkan Maya bersama kandungannya kerana menjunjung ego sendiri.

Kini, Syazwan mula sedar akan khilaf diri. Dia ingin kembali memikul tanggungjawab tetapi Maya seolah-olah tidak mempercayainya lagi.

“Saya nak jaga awak dan Mia, Maya. Saya dah berubah.” - Syazwan
“Mia tu, dulu awak suruh saya gugurkan. Awak dah lupa?” - Maya

Hati seorang Syazwan Imad cukup terluka apabila Maya berkeras menolak. Lebih melukakan apabila Maya memutuskan untuk memilih Syazwi Imad yang tiba-tiba muncul antara mereka.

Adakah Syazwan sekali lagi perlu memberi pilihan kepada Maya? Bagaimana jika Maya memilih Syazwi Imad dan tidak memilih Mia Shaza, permata hati mereka dan sekaligus menolak dirinya? 


Petikan-petikan menarik dari novel 

Dulu ( 3 tahun yang lalu ) perpisahan bermula
"Awak akan datang sini swmula kan , Sh?" soal Maya dalam esak tangis. Senyuman Syazwan semakin lebar. Wajah Maya dipandang dalam.
"Maybe," ucap Syazwan sepatah.
"Janji?"
"Terpulang kepada awak nak anggap sebagai janji atau tidak." Mudah saja Syawan menjawab. Tak ubah macam orang yang tak ada perasaan langsung.
"Take care , sweetheart. Be strong." Buat kali terakhir dua tubuh itu berpelukan lama sebelum Syazwan melangkah masuk ke dalam balai berlepas.
"Please turn your back, Shaz," Maya masih menaruh harapan . Kara orang, dia akan berpaling untuk kali kedia jika benar dia cinta.
Namun harapannya sia-sia. Syazwan pergi tanpa menoleh. Lelaki itu pergi meninggalkan dia dibumi asing tanpa janji.


Kepulangannya Meraih kasih yang hilang tetapi sia-sia.
"Kenapa datang sini? Duit yang papa bagi dulu tu dah habis ke ? tanya Arshad kasar. Maya tunduk. semua kekuatannya dikumpl sebanyak mungkin. Serasa tidak untuk menjawab soalan papanya.
"Maya nak bawak Mia jumpa datuk dan nenek dia." jawab Maya lenbut.
"Siapa datuk dan nenek anak haram ni? Bukan mama dana papa! Anak haram ni tak layak nak jadi cucu kami!" Arshad bersuara lantang. Tubuh Mia disebelah mengecil dan menarik-narik baju mamanya. Nampak benar wajahnya beriak ketakutan. Maya tarik nafas dalam. Dia bangun berdiri. Wajah bengis papanya ditenung tajam. Tidak mengapa kalau papanya ingin menghina dia tetapi jangan sesekali melibatkan Mia.
Jangan hina Mia , papa. Mia anak Maya!" Pandai menjawab nampak. Menggelegak marah Arshad. Maya sekarang dah layak untuk masuk kategori anak yang kurang ajar.
Pang!
Ringan saja tangannya menamparpipi Maya. Semua yang berada disitu terdiam. Maya sendiri jadi terkedu. Pedih ipi disaat ini tidak dapat dibandingkan dengan pedih di hati bila ditampar papa sendiri. Nampak sangat papa sudah benci kepadanya. Nampak sangat papa tidak mahu dia kembali semula.
"Jangan nak jejakkan kaki ke rumah ni lagi. Maya. Kami tak perlukan anak macma kamu. Anak yang hanya tahu memalukan keluarga." Kata - kata itu membuat Maya sedar di mana dia dimata papanya. Saat itu juga, tubuh Mia icempung Maya dan berlalu keluar ari rumah besar tersebut. Untuk apa ditunggu lagi jika dia sudah dihalau keluar.