Friday, 27 February 2015

NOVEL MR.LONDON MS. LANGKAWI

Kau ada , hidupku huru-hara , Kau pergi , hatiku tidak rela

Sebuah lagi novel membarisi drama adaptasi dikaca TV. Kali ini novel terbitan ALAF 21. Sebuah novel santai menjadi pilihan saya. Novel yang dibeli dari seorang sahabat di laman sosial. Novel ini mempunyai 504 muka surat merungkai kisah Nurul Liyana yang penuh misteri dan kisah cinta bersama Adid Mukhlis . Tahniah pada penulis kerana novel ini tersenarai dalam drama adaptasi. Sebuah cerita santai pasti akan menambat peminat drama. Jom ikuti sedikit review dari saya. 

Nurul Liyana (Nana) seorang gadis yang kasar , kaki gaduh, gelap bagai dilitar pintas, ganas dan kuat bergurau tetapi kuat jiwa Malaysianya. Nana dijaga oleh Tok wan dan tok sebelah ayahnya. Ayahnya meninggal semasa nana masih dalam kandungan manakala ibunya meninggal meninggal semasa melahirkan Nana dilahirkan. Dia sangat disayangi oleh Tok wan dan toknya tetapi dia dibenci oleh Pak Su  (adik ayah Nana) sekeluarga. Dia dianggap sebagai pembawa 'sial' . kerana ibu-bapanya serta bakal suaminya telah meninggal dunia. 

Aidid Mukhlis telah dibesarkan di London dan tidak suka berada di Malaysia. Dia dipaksa oleh bapanya untuk pulang ke Malaysia. Bila mereka bertemu, mereka sentiasa bergaduh dan berlawan kata. Lalu bermulalah misi Nana untuk menyekolahkan Aidid tentang kelebihan Malaysia. Aidid sentiasa memerhatikan Nana. Dia mula menyedari akan kelebihan Nana. Tetapi mereka tetap suka berlawan kata. Mereka ada keserasian. Lalu Tok wan, Tok dan ibu-bapa Aidid merancang untuk menyatukan mereka. Mula-mula mereka diam tapi lama-lama mereka dapat menyesuaikan diri.

Tapi malang menimpa. Aidid kemalangan dan patah kaki. Pak su dan Mak su mula menghasut ibu Aidid. Ibu Aidid terpengaruh. Lalu ibu Aidid memaksa Nana untuk meninggalkan Aidid.  Nana dan Aidid mula rapat sejak Aidid ditimpa kemalangan tetapi Nana resah kerana dia perlu meninggalkan Aidid bila masa Aidid sembuh. Waktu itu tiba. Nana pergi membawa diri kerana janji. Orang yang paling gembira adalah Mak Su dan Adira kerana rancangan mereka berjaya memisahkan Nana dan Aidid. Adira pula berpeluang untuk berkahwin dengan Aidid berbuka luas bila Nana sudah meninggalkan Aidid.  Aidid mengamuk dengan ibunya dan merayu agar ibunya merestui rumahtangga mereka.

Ibu Aidid memohon maaf kerana hampir memusnahkan rumahtangga Aididi. Kerana dia terpengaruh dan percaya dengan fitnah yang di sebarkan oleh Birasnya. Aidid mencari Nana di Langkawi. Nana dijumpai di atas Gunung Mat Chincang. Sepulangan mereka, Usin memberitahu tentang Adira yang telah diserang oleh sekumpulan lelaki. Aidid dan Nana dapat menyelamatkan Adira dengan pertolongan Ijam dan Usin. Pak su dan Mak su bersyukur Adira sempat diselamatkan. Mereka sekeluarga menyesal akan tindak-tanduk mereka selama ini yang menfitnah Nana serta cuba memisahkan Aidid dan Nana lalu meminta maaf pada Nana. Akhirnya, Aidid dan Nana dapat hidup bahagia bersama.




Sinopsis dari kulit novel
Aidid Mukhlis - Berpelajaran tinggi dan mempunyai kerjaya yang bagus. Dari kecil sudah menetap di luar negara membuatkan jiwanya seakan hilang rasa cinta pada kampung halaman. Akhirnya kerana dipaksa, dia pulang juga tanpa rela.

Nurul Liyana - Dia hanya gadis biasa. SPM pun setakat cukup makan. Memang dia dalam kategori bukan pelajar cerdik tapi jiwanya besar. Cintanya pada tanah air cukup menebal. Bila bertemu, mereka sentiasa berlaga angin. Seorang serius bukan main. Yang seorang lagi, nakalnya… Nauzubillah.

"Macamlah bagus sangat Kota London dia tu," ejek Liyana penuh jengkel.
"Memang bagus pun," jawab Aidid dengan nada yang menyakitkan hati.
"Apa yang bagus sangat? Apa yang London ada, Malaysia tak ada? Cer cite… cer cite." Liyana melawan kata-kata Aidid.
"Yang bagusnya, kat London tu tak ada mulut mak nenek macam kau!"

Hmm... asyik bertekak sahaja Mr. London dan Ms. Langkawi ini. Kata orang, perbezaan akan mewujudkan keserasian. Tetapi adakah keserasian akan wujud dalam jiwa Aidid Mukhlis dan Nurul Liyana?


Monday, 16 February 2015

NOVEL SUAMI SEBELAH RUMAH

Ku tiada alasan , hanya rasai cintaku dalam hatimu...


Novel Suami sebelah rumah akan menjadi satu lagi drama adaptasi. Memiliki novel ini sudah lama dan sudah lama juga membacanya  hanya tak direviewkan dalam blogs ini . Saya beranggapan ini sebuah novel santai dan komidi. Novel yang setebal 506 muka surat ini memang best. Kalau tak best , takkan novel ini dipilih untuk diadaptasi. 


Jom ikuti review dari saya harap terhibur. Mengisahkan Eryna yang bakal menyambut hari bahagia tiba-tiba menjadi huru hara. Pengantin lelaki tidak muncul. Azlan nama bakal suami Eryna yang didambakan  hanya menghantar SMS disaat akhir membatalkan pernikahannya. Azlan memberi alasan membatalkan pernikahan disaat akhir kerana maknya tidak merestui perhubungan mereka. Jika Azlan terus juga berkahwin dengan Eryna , maka harta satu sen pun tidak akan diberi kepada Azlan. 


Yang paling gembira dengan berita ini sudah tentunya Mak Eryna, Mak Non . Sebenarnya Amar dari awal lagi dah jadi calon menantu Mak Non dan Pak Wan. Tambah lagi ibu dan ayah Amar berkawan baik dengan mak abah Eryna. Tapi Eryna memang tak pernah pandang Amar . Walaupun Amar seorang doktor tapi Eryna tak pernah nak heran. Amar pernah meminang Eryna tetapi ditolak . Kali ini , bagai tiada pilihan Eryna telah melamar Amar untuk berkahwin dengannya bagi menutup malu keluarga. 



Bermula kehidupan selepas berkahwin. Eryna meletakkan beberapa syarat perjanjian . Atas permintaan Eryna perkahwinan mereka perlulah dirahsiakan daripada orang lain. Eryna tidak mahu dituduh perempuan yang kemaruk nak berkahwin.  Mereka tidak akan tinggal sebumbung sehinggalah Eryna menyintai Amar. Hidup berasingan ini akan dijadikan tempoh bagi mereka untuk berkenalan, berkawan, berdating dan bercinta. Eryna mahu Amar tackle dan buat dia fall in love. Maka termeterailah perjanjian antara mereka. Amar mengambil keputusan untuk mencari rumah bersebelah dengan rumah sewa Eryna. Bagi memudahkan Amar memikat dan memantau Eryna . Maka bermulah hidup mereka sebagai suami isteri sebelah rumah . 



Oleh kerana mereka berjiran rakan serumah Eryna , Anis terpikat pada Amar kerana Amar selalu prihatin terhadap jirannya. Anis yang tersalah anggap yang kononnya Amar suka padanya. 


Di tempat kerja , Amar sering di gangguan oleh Doktor Wani yang gedik. Dokor Wani yang menaruh hati pada Amar tidak pernah mendapat perhatian dari Amar. Ini bukanlah satu halangan pada Dr. Wani untuk terus memikat Amar. 


Semuanya menjadi kalang kabut bila kedua orang tua mereka datang secara mengejut. Segala rahsia terbongkar. Banyak soalan yang perlu dijawab oleh Eryna dan Amar . Namun hati tua dapat merasakan ada yang tak kena pada mereka . Eryna membuat keputusan untuk terus bersama Amar walaupun beberapa kali Azlan datang untuk mengharap simpati. Eryna mengaku ketulusan cinta Amar membuat dia sedar. 

Cukuplah kalau dia hanya sukakan aku
Cukuplah kalau dia tidak membenciku
Kerana aku percaya ....
Cinta akan hadir apabila ada rasa suka dalam hatinya untukku nanti
Cinta akan hadir apabila hilang rasa bencinya kepadaku
Cinta akan hadir disaat hati merelakan..


Sinopsis dari kulit novel

Disebabkan pengantin lelakinya lari pada hari pernikahan mereka, Eryna buat kerja gila. Amar, doktor nerd anak jiran sebelah rumah, dilamarnya.



“Amar, sudi tak awak ambil saya jadi isteri awak? Kita kahwin. Boleh?”



Tentulah Amar sudi! Yang ajak dia menikah itu ialah Eryna, gadis idamannya. Gadis yang dicintainya sejak sekian lama! Gila nak tolak? Namun...



“Awak, saya harap kita rahsiakan dulu tentang kita dah nikah ni daripada pengetahuan orang lain di Kuala Lumpur sana.” ~ Eryna.

“Kenapa? Kenapa orang tak boleh tahu yang kita ni suami isteri? Kenapa perlu dirahsiakan tentang kita daripada kawan-kawan awak? Awak malu nikah dengan saya?” ~ Amar.


Amar nekad. Hati Eryna perlu dicuri sebelum Azlan kembali menagih kasih. Kerana itu, dia memilih untuk menjadi jiran sebelah rumah isterinya. Konon, senang dia hendak mengurat dan mengushar Eryna. Malangnya, bukan Eryna yang jatuh hati tetapi Anis, teman serumah isterinya itu.

Suami sebelah rumah Eryna memanglah pandai mengambil hati. Sentiasa berusaha untuk memikatnya. Jadi, sebelum Amar disambar Anis, kawan serumah yang dah terpikat tahap serius tak peduli apa... Eryna perlu buat keputusan!

Kedatangan ibu bapa masing-masing menimbulkan huru hara. Banyak soalan yang perlu dijawab andai mereka tahu Eryna dan Amar tinggal berasingan. Tapi, kalau tiba-tiba Eryna masuk ke dalam rumah Amar, tentulah Anis akan kecoh satu dunia! Dalam kemelut, Azlan menambah resah hati Eryna dengan meminta sedikit ruang untuk hatinya bertapak semula. Begitu juga dengan kehadiran Doktor Wani yang tak jemu mencanang di hospital yang Doktor Amar itu dia yang punya.

“Belum jatuh cinta dengan saya lagi?” ~ Amar

Soalan itu untuk siapa sebenarnya? Eryna, Anis atau Doktor Wani yang obses pada suami sebelah rumah dia? Ah, Eryna keliru sudah!



Antara barisan pelakon dalam drama ini. 

Episod 1
Eryna dan Amar berjiran sejak mereka kecil lagi tambahan pula ibubapa mereka berkawan baik. Sejak Amar berpindah Eryna selalu terasa sakit hati bila ibunya Mak Non melebihkan Amar dari dirinya. Sikap Mak Non terbawa-bawa hingga mereka membesar , ke universiti dan sehingga kini. Amar memang suka pada Eryna tetapi sebaliknya pada Eryna. Eryna tidak suka pada Amar malah Eryna suka memilih Azlan sebagai teman lelakinya. Walaupun Amar tahu Eryna sengaja menunjuk-nunjuk teman lelakinya tetapi Amar tak pernah putus asa. Selepas habis belajar Amar ditawarkan kerja sebagai doktor . Amar juga mengambil keputusan untuk melamar Eryna untuk dijadikan isteri.

Episod 2
Eryna marah pada Amar bila keluarga Amar datang merisik. Pada Eryna , Amar lelaki yang tak layak menjadi suaminya.Eryna menganggap Azlan lebih layak menjadi suami. Ibu Amar memujuk Amar jangan terlalu kecewa pinangannya di tolak oleh Eryna.  Hubungan Eryna dan Azlan semakin rapat. Azlan mengambil keputusan untuk bertunang dengan Eryna. Mak Non terkejut bila Eryna buat keputusan sendiri tentang pertunangannya.

Episod 3
Eryna kecewa dengan sikap Mak Non yang suka marah - marah. Keputusan untuk berkahwin dengan Azlan dilakukan sendiri. Ibu Amar memberitahu anaknya tentang perkahwinan Eryna . Amar sedih tetapi sebelum Azlan berjabat tangan dengan tok kadi harapannya untuk memiliki Eryna tetapi ada. Amar memberitahu dia tidak akan hadir ke majlis perkahwinan Eryna tetapi ibunya memaksa agar Amar turut serta demi menjaga hati Mak Non.

Episod 4
Ibu Amar tahu hati anaknya sedang bersedih. Pak wan ( ayah Aryna ) datang ke rumah Amar . Dia menyuruh Amar memujuk Mak Non yang merajuk . Dengan Berat hati Amar datang memujuk dan menasihatkan Mak Non agar menerima Azlan sebangai menantu. Mak non sedih kerana Amar tidak menjadi menantunya. Dalam bersiap untuk majlis nikah , Aryna pengsan bila Azlan menghantar SMS mengatakan dia tidak hadir untuk majlis nikah mereka. Eryna ringan mulut melamar Amar untuk menggantikan tepat Azlan. Amar tidak teragak-agak menerima lamaran dari Eryna. Keputusan Amar membuatkan Mak Non gembira kerana impian tercapai Amar sebagai menantunya.

Episod 5
Amar dan Eryna selamat di ijab kabulkan. Kerana Amar tidak mengambil cuti yang panjang . Amar terpaksa meninggalkan Eryna di rumah Mak Non. Ditempat kerja Amar terpaksa berdepan dengan Datuk Wani. Amar memberitahu Doktor Wani yang dia sudah berkahwin tetapi Doktor Wani tidak percaya. Sejak berkahwin dengan Eryna , Amar mengubah ketampilan dirinya. Ramai pekerja hospital terkejut bila Doktor Amar lebih kacak. Perubahan itu mengejutkan Doktor Ziyad rakan setugasnya .

Episod 6
Setelah Eryna cuti 2 minggu. Amar terpaksa pulang dan menjemput Eryna balik ke Kuala Lumpur. Amar terpaksa meninggalkan Motornya dan pulang bersama Eryna. Eryna terkejut bila Amar menyewa rumah disebelah rumah sewanya. Anis (rakan serumah Eryna) gembira dapat jiran baru. Oleh kerana Amar tidak membawa motor , Eryna terpaksa menumpangkan Amar ke tempat kerja. Anis banyak menceritakan hal jiran baru kepada Eryna memandangkan Eryna baru balik dari kampung kerana cuti kahwin. Anis tidak tahu yang Amar adalah suami Eryna.

Episod 7
Azlan datang kerumah dan memaksa Eryna kembali padanya. Eryna bertegas dia tidak mahu ada apa-apa hubungan dengan Azlan lagi . Ini membuatkan Azlan marah kerana Eryna tidak memperdulikan Azlan lagi. Azlan memberitahu Eryna semua ini adalah rancangan mamanya. Dia tidak mempunyai pilihan. Amar memberi bekal makan malam untuk Eryna . Amar berlajar untuk memikat hati Eryna dengan masak masakan kegemarannya. Amar meminta resepi dari Mak non. Anis gembira bila Amar selalu mengambil berat.

Episod 8
Eryna dan Azlan berlagak seperti pengantin baru di pejabat kerana tak mahu airmukanya jatuh disebabkan tidak jadi kahwin dengan Azlan. Azlan kerap menggangu Eryna yang inginkan menjelaskan perbuatannya pada Eryna. Eryna marah dengan sikap Azlan yang pentingkan diri sendiri. Kerana terlalu marah Eryna menyimbah air teh pada Azlan di kedai mamak. Azlan tidak menyangka Eryna berubah dan marah padanya. Ini semua kerana emak Azlan yang menghalang pernikahannya dengan Eryna. Amar mengajak Eryna pergi makan malam dan terus menawan hari Eryna.

Episod 9
Selepas balik dari makan malam dengan Amar. Azlan datang kerumah Eryna dan bertanyakan tentang Amar. Azlan terkejut bila Amar tinggal bersebelahan rumah Eryna. Amar marah bila Dr. Wanie suka mengganggu dirinya walaupun sudah diberi penjelasan Amar sudah berkahwin . Selain itu Anis juga mencari-cari Amar bila Amar tidak pulang kerumah. Eryna teringat perbualan semasa makan malam yang lalu. Tindakan menyimbah air teh pada Azlan adalah salah. Ini semua berpunca Eryna tidak dapat mengawal diri dari marah kerana terlalu marah Eryna hanya terfikir untuk memalukan Azlan sahaja . Yang lebih menambah kemarahan Eryna Azlan memberi alasan tidak datang ke majlis nikah adalah harta. Amar susah mengelak dari Anis kerana Anis sering mencuri perhatian Amar.

Episod 10



Monday, 9 February 2015

NOVEL PENGARAH CINTA TERBAIK





Kita merancang , Dia  juga merancang  Tetapi Dialah sebaik - baik perancang .


Alsya Khairin seorang lagi punulis yang giat mengasah bakatnya. Novel Pengarah Cinta Terbaik sebuah novel dari terbitan Lovenovel. Kali ini bukan review novel adaptasi tetapi novel baru keluaran Januari 2015 . Saya beli dari penerbitan Lovenovel sendiri dan seorang dari rakan FB saya mengatakan jalan cerita Pengarah Cinta Terbaik ini sangat menarik. Novel yang santai dan mudah difahami jalan ceritanya membuatkan saya terus membacanya hingga ke muka surat terakhir. Novel yang setebal 664 muka surat ini merungkap pengorbanan seorang anak , menerima takdir dan perjalanan hidup Citra Nur Afilya. 

Rasfal Haqeemi seorang pelakon dan pengarah filem terkenal amat digilai dan diminati ramai . Tetapi dia tidak leppas ari gosip - gosip liar termasuk dia mempunyai hubungan dengan Fiona pelakon wanita terkenal dan gossip terhangatnya ialah dia lelaki gay. Demi untuk menghilangkan gossip itu , Rasfal dan pengurusnya Atif telah merancang untuk mencari seorang gadis yang mahu berkahwin dengan Rasfal secara kontrak selama 1 tahun. Citra Nur Afilya yang telah bertunang dengan Qammar seorang jurukamera di produksi pengambaran filem merupakan seorang gadis yg sgt baik , dari kecil hingga dewasa , kehidupannya sentiasa diselubungi masalah . Dia bekerja siang dan malam untuk mencari duit mengubati mata ibunya yang buta kerana menangis terlalu banyak setelah kematian ayah Citra. Qammar tunang Citra merupakan seorang lelaki yang suka berfoya - foya dan bertukar - tukar pasangan tanpa pergertahuan Citra . Fikiran Citra buntu kerana dia memerlukan kos 30k untuk membiayai pembedahan mata ibunya. Dia menceritakan masaalahnya kepada Qammar tetapi tunang durjananya itu memberitahu dia tiada wang. Rasfal dan Atif yg mengertahui masaalah Citra menemui Citra dan Qammar dan menawarkan pertolongan akan tetapi Citra harus berkahwin dengannya. Pada mulanya Citra marah dan tidak mahu kerana dia sayangkan Qammar , akan tetapi Qammar memujukkan dengan mengunakan nama ibu Citra yang sedang sakit itu.Pada masa yang sama Qammar meminta imbuhan dari Rasfal. Akhirnya Citra bersetuju dan perkahwinan ini menjadi mudah bila keluarga Rasfal yang kaya merestui perkahwinan mereka.

Pada hari perkahwinan mereka tarikh ibu Citra dibedah. Citra yangg berbelah bagi hatinya akur setelah ibunya menyatakan yg dia akan selamat, Ibu menyuruh Citra membawa suaminya selepas persandingan mereka. Akan tetapi semasa majlis sedang berlangsung , Citra menerima khabar dari Qammar yang menyatakan ibunya telah meninggal semasa pembedahan dilakukan . Ini menyebabkan Citra sangat tertekan dan sering menangis. Rasfal yang kasihan melihat nasib isterinya sering meluangkan masa dengan Citra. Pada masa yang sama Datin Rohana mama Rasfal juga sangat mengambil berat dan sayang akan menantunya itu . Lama kelamaan Citra berjaya melupakan kisah sedihnya itu dan dia pindah tinggal bersama Rasfal di apartmentnya.

Perjalanan rumahtangga mereka kadang bergelora dimana sikap Rasfal yang panas baran sering mengecilkan hati Citra. Citra pula sering menyakitkan hati Rasfal kerana sering bertemu dengan Qammar tambahan lagi Qammar sering meminta wang dengan Citra. Rasfal menasihati Citra , tetapi Citra marah kerana perasaan sayangnya terhadap Qammar terlalu dalam. Akan tetapi tembelang Qammar yang suka berfoya - foya itu terbongkar bila Rasfal membawa Citra ke Kelab malam melihat perangai sebenar Qammar . Citra terluka dan Rasfal yang mula jatuh cinta dengan Citra sentiasa memujuk hati Citra . Akhirnya mereka saling meluahkan isi hati dan bersatu dalam erti kata sebenar . Akan tetapi setelah mereka bahagia , ranjau menimpa dimana cukup setahun kontrak , Qammar datang mengacau Citra di rumah Rasfal ketika lelaki itu tiada dirumah. Ketika mereka saling bertengkar , muncul Datin Rohana di situ dan rahsia perkahwinan terbongkar dan menyebabkan Datin Rohana telah menghalau Citra tanpa mengertahui yang menantunya sedang mengandung. Rasfal yang kembali ke rumah mereka dan melihat Citra tiada dirumah merasa sedih tambahan lagi mamanya telah memberi surat yg ditinggalkan oleh Citra. 

Selepas kehilangan Citra Rasfal berhenti berlakon bertujuan untuk mencari isterinya. Qammar sasaran utama Rasfal , Dalam satu insiden Rasfal memukul Qammar hingga Rasfal ditangkap oleh pihak polis. Itulah dimanakan jodoh mereka bertemu kembali setelah setahun terpisah . Citra berharap Rasfal mampu menjadi pengarah cinta terbaik mereka. 

Sinopsis dari kulit novel 
Dia seorang pelakon terkenal. Dia seorang pengarah terbaik. Dia digilai ramai wanita, pendek kata dia memang seorang yang popular. Bukan sahaja kerana kekacakannya malahan kerana kehebatannya di layar perak.

RASFAL HAQEEMI- Seorang pelakon dan pengarah muda yang popular. Semakin dia popular, semakin banyak kontroversi yang menghimpit. Paling tidak disangka-sangka dia dikaitkan dengan hubungan sejenis. OMG!Puas Rasfal Haqeemi menafikan, puas dia cuba menjernihkan suasana tetapi gosip terus melanda. Fikirannya buntu. Dia harus mencari jalan untuk menyelamatkan maruah dan kariernya.

“Saya tak halang pun untuk awak berfikir. Saya tak nak perkahwinan ni jadi disebabkan terpaksa. Saya nak awak rela hati kahwin dengan saya meskipun hanya sementara.”
CITRA NUR AFILYA- Namanya tidak seindah hidup yang dilalui. Bermacam-macam dugaan harus ditempuhi demi ibu tersayang sehingga mengheretnya ke dalam dilema. Namun, atas dasar pengorbanan demi menyelamatkan ibu yang buta, Citra telah membuat satu keputusan yang paling besar dalam hidupnya. Namun, dia tidak dapat menerima kenyataan bahawa tunang tersayang merelakan dia bersama dengan lelaki lain semata-mata demi duit. Tetapi atas dasar pengorbanan, Citra turutkan jua.

“Mungkin saya orang susah jadi senang-senang orang gunakan saya tapi saya tetap ada hati dan perasaan seperti orang lain. Saya tak minta bos terima saya sebagai isteri bos tapi cukuplah layan saya sebagai seorang kawan. Apa saya tak layak ke berkawan dengan orang popular seperti bos?”

Tetapi apa yang dirancang tidak seperti yang diharapkan. Lakonan demi lakonan yang diciptakan akhirnya memakan diri. Saat cinta menyapa, rahsia yang disimpan akhirnya terbongkar. Cinta yang sudah mekar akhirnya layu kembali. Citra pergi untuk menyelamatkan karier Rasfal. Tetapi bagi Rasfal, Citra adalah segala-galanya.

Mampukah cinta seorang gadis biasa dan seorang pelakon dan pengarah popular bersatu? Mampukah seorang pengarah terbaik mengarah kisah cintanya sendiri? Atau perpisahan yang akan terus menjadi pilihan mereka.


Sedikit pertikan-perikan menarik dari novel .

Tunjuk tangan tu. Tadi aku tengok tangan kau pun luka juga,” ujar Rasfal cuba melindungi debaran di dalam dada saat bertentangan mata dengan Citra. Dia menghela nafas panjang. Spontan Citra menunjukkan tapak tangannya yang terluka. Pandangannya ditundukkan kerana tidak berani untuk menatap wajah Rasfal saat ini.

“Teruk ni,” ucap Rasfal tiba-tiba.

“Apa yang teruk?” soal Citra pelik. Dia merenung wajah Rasfal yang kacak.

“Luka kau inilah,” balas Rasfal sambil menggeleng.

“Hah? Takkanlah teruk sangat? Nampak macam biasa aje.”

“Memang kau nampak macam biasa, tapi sebenarnya luka kau ni dah kena jangkitan kuman. Mungkin tangan kau ni kena potong,” bohong Rasfal sambil wajahnya diseriuskan.

Kena potong? Serta-merta wajah Citra berubah kelat. Air liur ditelan saat dia membayangkan tangannya dipotong sehingga pergelangan tangan. Tidak dapat dibayangkan rasanya itu. Oh tidak! jerit hati Citra.

“Tak nak!” jerit Citra sambil menyembunyikan tangannya di belakang badan. Dia menggeleng.

“Alah, bukan sakit pun kena potong. Macam kena gigit semut aje,” sakat Rasfal lagi dengan tawa yang tertahan-tahan. Dia mengulum senyum.

“Tak nak! Saya takut,” ujar Citra. Tanpa disedari, air matanya sudah mula merembes di pipinya.

Rasfal menghamburkan tawanya yang tidak tertahan. Tawanya makin galak apabila melihat Citra menangis. Sikap polos Citra inilah yang menghiburkan hatinya.

“Kenapa bos ketawa?” soal Citra dengan tangisan yang masih kedengaran.

“Kau percaya ke kata-kata aku?”


“Apa bos ni? Itu saya punyalah!” marah Citra sambil cuba merampas kad itu daripada tangan Rasfal.

“Amboi, bukan main sayang lagi kau dekat kad ni. Mentang-mentanglah Abang Raqeeb yang bagi sampaikan aku nak tengok pun tak boleh,” bebel Rasfal tidak berpuas hati. Dia mengangkat kad tersebut setinggi-tingginya bagi menyukarkan Citra untuk merampas balik.

“Mestilah sayang. Abang Raqeeb yang bagi. Saya nak simpan buat kenangan,” ujar Citra jujur.
Bulat mata Rasfal mendengar kata-kata Citra. Apa? Nak buat kenangan? Jangan mimpi!
“Apa bagus sangat Raqeeb tu dekat mata kau? Aku rasa, aku lagi bagus!” ucap Rasfal geram.
“Abang Raqeeb tu seorang yang tenang. Seorang yang rasional dan dia seorang yang penyayang. Tak pernah sekali pun dia meninggi suara dengan saya. Cara layanan dia memang boleh buat orang jatuh cinta tau,” balas Citra selamba. Sempat lagi dia ketawa kecil apabila mengenangkan Raqeeb yang kacak.
Berdesing telinga Rasfal mendengar. Dia merengus marah. Tidak suka apabila Citra terlampau memuji Raqeeb lebih daripadanya.
“Jadi kau dah jatuh cinta pada dialah?” tempelak Rasfal cuba menahan sabar.
“Kalau saya tak bertunang, mungkin saya akan jatuh cinta pada lelaki macam Abang Qeeb,” ujar Citra berterus-terang.
Berderau darah Rasfal mendengar. Pantas, dia mencampakkan kad tersebut kembali pada Citra. Rasa sakit hatinya hanya Allah yang tahu lalu dia berlalu ke bilik tanpa sedikit pun membalas kata-kata Citra. Kenapa harus wujud rasa sakit ini, Ya Tuhan?