Monday, 31 August 2015

NOVEL UDA & DARA

Saat aku membenci dirimu , Kau datang untuk memujuk.



Novel Uda & Dara akan diadaptasi drama disaluran Astro tak lama lagi. Saya baru je beli novel ni . Penulis Aisya Sofea bukan baru di dunia penulisan. Malah beliau telah menulis banyak novel diterbitan Alaf 21. Novel yang mempunyai 547 muka surat. Masa saya beli novel ini telah dicetak 9 kali. ini bermakna cerita ini menarik dan diterima ramai. Apapun ikuti review dari saya . 



Siti Mariam atau lebih dikenali sebagai Mar menumpang kasih pada keluarga sepupunya selepas Ibunya meninggal dunia. Sepupu-sepupunya dianggap seperti adik beradik. Kini Mar berjaya dalam kerjayanya sebagai Jurutera. Suatu hari Mar pulang kekampung berkumpul adik beradik . Mar terkejut bila melihat wajah yang 17 tahun tidak ditatap dirumah mak. Wajah seorang lelaki yang pernah dipuja satu ketika dulu. Izzat Hilman nama yang sentiasa dibibirnya. Namun rajuk dan kecil hati kerana Izzat Hilman meletakkan harga cintanya dihujung kaki. Izzat Hilman atau dengan pangilan Man adalah kawan baik pada Abang sepupunya. Mar tidak menyangka akan bertemu semula dengan Izzat Hilman selepas 17 tahun. 



Siapa yang tidak marah kalau, pada pertemuan itu Izzat Hilman meluahkan rasa hati dan melamarnya untuk dijadikan isteri . Izzat Hilman yakin Siti Mariam tidak pernah melupakan dan masih manyayanginya. Pada Siti Mariam pula dia tidak pernah lupa bahawa lelaki itu sudah ditentukan jodoh oleh ibunya.



Kerana desakan Izzat Hilman mereka menjalin hubungan tetapi Siti Mariam sudah meletakkan syarat bahawa perhubungan itu hanya sementara.  Tetapi Izzat Hilman berjanji akan membahagiakan Siti Mariam dan akan memastikan Siti Mariam akan melupakan syarat yang diciptanya sendiri.

Dalam tempuh berkawan Siti Mariam ditimpa masalah besar ,abah yang menghilangkan diri sekian lama muncul bersama  beban yang menyesakkan seluruh keluarga. Abah membawa beban hutang yang hampir 100 ribu kerana berhutang dengan Along. Kehidupan Siti Mariam lebih menjadi huru hara bila Ketua gangster menghubungi Siti Mariam dan turut mengugutnya. Izzat Hilman juga turut mendapat tempiasnya . Izzat Hilman menawarkan bantuan tetapi dengan cagaran yang lain pula diminta. Izzat Hilman menjual tanah pusaka lalu membayar semua hutang Abah Siti Mariam.

BIla semua sudah selesai ,Mereka dikahwinkan seperti yang diharapkan. Diawal perkahwinan mereka tidaklah seindah mana bila Kak Yah ( kakak Izzat Hilman ) kerap datang kerumah Izzat Hilman. Tambah sakit hari bila Kak Yah membawa Khalida ( calon menantu yang diharapkan ) datang kerumah . Kak Yah sengaja membanding-bandingkan Siti Mariam dan Khalida .  Ini memaksa Siti Mariam dan Izzat Hilaman sering bertengkar dan salah faham.   


Suatu hari Izzat Hilman bertengkar dengan kakaknya tentang tanah pusaka yang dijual oleh Hilman. Kak Yah menyalahkan Siti Mariam kerana kehadirannya memnyusahkan dan membawa bala dalam keluarganya. Ini membuatkan Siti mariam berkecil hati. Siti Mariam sanggup berundur diri. Siti Mariam juga kecewa dengan Izzat Hilman kerana tidak berteus terang dengan Kak Yah tentang tanah pusaka. Izzat Hilman pernah berjanji dia akan memberitahu kenapa Izzat menjual tanah pusaka tersebut. Siti mariam cuba untuk berbaik dengan kak Yah walaupun dia seriang mendapat layanan yang buruk dari kakak iparnya.

Malang tidak berbau , Siti Mariam keguguran selepas terjatuh ditangga. Siti Mariam terkejut bila disahkan keguguran sedangkan dia sendiri tidak tahu yang dia mengandung. Dalam masa yang sama anak sulung Kak Yah dimasukkan ke Hospital yang sama disebabkan Denggi. Izzat Hilman kecewa dan menyalahkan Siti mariam atas keguguran itu . Kak Yah mengapi - apikan Izzat Hilman mengatakan Siti Mariam tidak mahu melahirkan zuriat untuk Izzat Hilman.

 Keadaan anak sulung Kak yah kritikal . Dia memerlukan darah jenis A yang kurang di hospital. Dalam keadaan sakit dan tanpa pengetahuan sesiapa Siti Mariam mendermakan darah demi menyelamatkan anak Kak yah yang sedang kritikal .

Kak Yah yang terus taksub dengan wasiat yang ditinggalkan oleh emaknya. Dia sedaya mungkin untuk menyatukan Izzat Hilman dan Khalidah sehingga dia bagaikan sudah tidak peduli pada rasa bahagia adik sendiri. Tanpa sedar Kak Yah , Siti Mariam telah bertarung nyawa demi menyelamatkan anaknya. Kak Yah lega bila doktor memberi tahu anaknya telah melepasi keadaan kritikal dan mendapat darah dari seorang penderma. Barulah dia sedar bahawa selama ini orang yang dibenci telah menyelamatkan nyawa anaknya. Kak Yah bersyukur dan memohon maaf dengan Siti Mariam.

Izzat Hilman sedar dia tidak harus mengabaikan dan membiarkan Isterinya. Izzat Hilamn berjanji tidak akan membiarkan Siti Mariam menanggung kecewa dengan apa yang berlaku. Siti Mariam bersyukur kerana Tuhan telah memberi kebahagiaannya tidak ternilai. 
Hero & Heroin dalam drama ini.



Sinopsis dari kulit Novel 

Sekian lama terpisah kerana masing-masing mengejar cita-cita, tidak mungkin Siti Mariam menerima cinta Izzat Hilman. Kenangan lalu yang sangat menghiris hatinya sentiasa bergentayangan di hadapan mata. Namun, si uda tidak putus asa. Si dara harus dimiliki walau apa pun yang terjadi.



Ya, mungkin ada rasa rindu di sebalik rasa bencinya terhadap lelaki itu. Namun, dalam diam, Siti Mariam masih tidak mampu membuang perasaan sayang pada Izzat Hilman. Ah, bila memikirkan wasiat arwah ibu lelaki itu, dia jadi nanar. Apatah lagi, kemunculan Khalidah bagai dirancang untuk memisahkan mereka. Hubungan boleh diteruskan, tetapi Siti Mariam meletakkan syarat. Mereka boleh bersama tetapi bersedia untuk berpisah. Tempoh yang diberi hanya tujuh bulan. Muktamad. Berat sungguh syarat itu! Namun, si uda tidak peduli. Si dara perlu akur cinta sejati mereka. Bagi Izzat Hilman, jodohnya bersama Siti Mariam sangat kuat. 


“Abang cuma minta Mar bagi peluang sekali ini sahaja lagi, dan abang takkan sia-siakan Mar" - Izzat Hilman


Episod 1
Siti mariam seorang yang kuat berkerja hingga dia tidak ada masa untuk mencari teman. Emran rakan sekerja menyimpan hati tetapi tidak dipedulikan. Walaupun diusik oleh rakan-rakan pejabat. Izzat Hilman seorang yang berjaya dan boleh dibanggakan apa yang dimilikinya sekarang. Tetapi diusia sekarang Izzat Hilman masih belum berkahwin. Kerana itu Izzat Hilman sudah terbiasa dengan rutin hidup dengan berkerja. Pertemuan tanpa sengaja dengan Omar sahabat lama mengimbau kenangan lama. Omar dihubungi oleh adiknya di kampung mengatakan ibunya sakit. Ayah mengarahkan anak-anak berkumpul . 
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara Episod 1

Episod 2
Siti Mariam balik ke kampung seperti yang diarahkan tetapi Siti Mariam pelik bila sampai dikampung dia terpandang sebuah kereta. Siti mariam terkejut bila satu wajah yang amat dikenali ada didalam rumah. Siti Mariam tidak peruas hati bila mengapa Izzat Hilman ada dirumah. Kakak long menjadi mangsa soal jawab Mariam mengapa membenarkan Izzat Hilman datang kerumah. Bila terpandang Izzat Hilman , Siti Mariam teringat penghinaan yang diluahkan dihadapan rakan-rakan Izzat Hilman. Pandangan Siti Mariam semakin membenci Izzat Hilman tetapi tidak pada Izzat Hilman. Izzat Hilman cuba mendekati Siti Mariam wanita pertama yang dicintai. Mak dan kak long sengaja menyuruh Siti Mariam ke pasar bersama Izzat Hilman. Dalam terpaksa Siti Mariam terpaksa akur. Izzat Hilman mengambil peluang untuk mendekati lebih rapat dengan Siti Mariam.
Jom tonton link ini :Drama Uda & Dara Episod 2

Episod 3
Izzat Hilman ingin tahu mengapa Siti mariam terus dingin bila berjumpa dengannya. Atas desakan Izzat Hilman , Siti Mariam menceritakan kembali mengapa dia bersikap begitu. Mar mengajak ke satu tempat agar Man ingat kembali tempat terakhir yang mengguris hati Mar. Man memberanikan diri untuk melamar Mar . Mar tak suka kerana pada Mar baru 2 hari berjumpa sudah mengajaknya berkahwin. Kenangan lalu banyak mengajar Mar untuk menjadi lebih keras hati. Dia cuba menolak tetapi hatinya seakan kalah bila berjumpa dengan Man. Lelaki yang pernah mencuri hatinya 12 tahun yang lalu. 
Jom tonton link ini :Drama Uda & Dara episod 3

Episod 4
Man tahu Mar marah padanya. Man juga tidak mahu memaksa Mar untuk menerimanya. Kehadiran Cik Moon menjual kain dan barang kemas. Man membelikan gelang kaki dan kain untuk  Mar . Walaupun Mar menolaknya tetapi Man tetap membelikan untuk Mar. Sebenarnya Mar suka tetapi  Mar cuba menidakkan didepan keluarga lain. Mar cuba mengenali Man lebih dekat. Mar cuba mengawal diri agar tidak berlebih-lebih dengan Man. Mar takut bila suatu hari nanti Man akan berubah . Mar masih bertanya mengapa Man tidak berkahwin dengan perempuan pilihan arwah ibunya.
Jom tonton link ini ; Drama Uda & Dara episod 4

Episod 5
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara episod 5


Episod 6
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara episod 6


Episod 7
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara Episod 7


Episod 8
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara Episod 8


Episod 9
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara Episod 9


Episod 10
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara Episod 10


Episod 11
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara Episod 11


Episod 12
Jom tonton link ini : Drama Uda & Dara Episod 12






Saturday, 29 August 2015

NOVEL AKU MAHU KAMU

Kembalilah.... Kerana kau adalah sebahagian dari diriku.


Novel Aku Mahu Kamu terbitan Alaf 21 dicetak pada tahun 2010 yang lalu. Saya pernah baca di laman sosial novel ini akan diadaptasi tidak lama lagi. Saya menyusuri cerita sedih yang Qisya Khalesa mencari cinta sejati. Novel yang mempuanyai 498 muka surat ini menceritakan kasih sayang dan kekeluargaan . 

Kisah bermula apabila Qisya Khalesa (Qisya) bertemu dengan Ziyad Falah (Ziyad) bila Ziyad datang ke tempat kerja Qisya bagi memohon lesen perniagaan. Uniknya hubungan mereka berkembang hanya disebabkan sebatang pen oren. Sebenarnya Ziyad suka mengusik Qisya dan mencetuskan perbalahan sebab dia nampak Qisya tu sedang menanggung kesedihan. Mana kan tidak, buah hati yang dipuja bertahun-tahun berkahwin dengan orang lain. Lepas 2 tahun sibuk-sibuk pula nak cari Qisya semula. Qisya meminta bantuan Ziyad untuk berlakon menjadi kekasihnya bagi menghindarkan diri dari Syakir . Masa nilah Ziyad jadi hero. Selepas insiden tu Ziyad melamar Qisya dengan bermodalkan pen oren dan sebulan lepas tu mereka bernikah.



Bahagia yang dikecapi bertambah-tambah lagi dengan kehadiran Faiq Fallah, cahaya mata mereka berdua. Keletah Faiq yang pelbagai menambahkan lagi keserian dalam keluarga mereka. Namun, selepas ulangtahun keduanya, Faiq mula menunjukkan sikap pelik. Rupa-rupanya itu petanda Faiq akan meninggalkan kedua ibu bapanya. Faiq ditemui terapung di kolam renang rumahnya. Ziyad yang sangat kecewa dengan pemergian Faiq, menyalahkan Qisya atas kecuaiannya. Akibat kedinginan sikap Ziyad itu, Qisya meminta izin untuk pulang ke kampung. Kononnya untuk mengubati hatinya dan juga memberi ruang persendirian untuk Ziyad. Memang nampak Ziyad sangat selfish waktu ni. Selama berapa lama Qisya menghilangkan diri tu memang dia tak peduli langsung tentang keberadaan isterinya tu sampailah Qisya selamat melahirkan anak kedua mereka, Firyal.

Atas rasa kecewa dan rasa bertanggungjawab untuk mengembalikan kegembiraan kepada Ziyad, Qisya nekad tinggalkan Firyal di depan pagar rumah Ziyad. Ziyad yang merindui isteri dan anaknya mengambil Firyal sebagai anak angkat disebabkan anak kecil itu ada iras rupa Qisya dan Faiq.

Selepas 4 tahun, Qisya kembali semula dan pertemuan secara tidak sengaja antara Ziyad-Qisya-Firyal di taska milik Qisya membuatkan Ziyad nekad untuk memburu Qisya semula. Ziyad terkejut bila mengetahui Firyal adalah anak kandungnya . Melalui cerita Justin ( sepupu Ziyad ) yang ternampak Qisya meletakkan baby di luar pagar dan menekan loceng rumah lalu bersembunyi di pokok besar. Menurut Justin Qisya menangis seperti tidak merelakan perpisahan itu. Justin juga sempan mengambil gambar Qisya sebelum dia menerima panggilan kecemasan. Bagi mendapatkan kepastian Ziyad kekampung mertuanya. Mak dan ayah mertuakan memohon maaf kerana merahsiakan perkara ini dari Ziyad demi Qisya yang terlalu kecewa dengan suaminya. 

Ziyad cuba menawan hati Qisya untuk tinggal bersama menjadi satu keluarga yang sempurna. Saat hati menerima Ziyad , Fazlen datang mengharap kasih dari Ziyad . Pada Ziyad Qisya adalah isteri yang sempurna tiada perempuan lain yang mampu menggantikan tempat Qisya. Kerana salah faham Qisya terus menjauhkan diri dari Ziyad . Syakir datang mencari peluang untuk bersama dengan Qisya. Mampukah Ziyad memujuk Qisya ? Haruskah Qisya menerima Syakir? Ikuti cerita mereka dalam Novel Saya Mahu Kamu.


Sinopsis dari kulit novel
EMPAT tahun Qisya Khaleesa cuba bertahan demi me rawat luka di hati. Biarpun sukar, dia masih meng harapkan kemaafan Ziyad Fallah. Namun, suaminya itu tetap meletakkan ke salahan ke atas bahunya. Padahal, jiwa ibu mana yang tidak merintih setelah kehilangan satu-satu nya permata hati? Pemergian Faiq yang dijemput ILAHI benar-benar meragut kebahagiaan dia dan Ziyad. 



Keegoan Ziyad membuatkan Qisya berjauh hati. Dia nekad membawa diri. Di luar pengetahuan Ziyad, dia tabah mengharungi hidup sendirian sehinggalah zuriat kedua mereka lahir ke dunia. Walaupun hatinya berat, Qisya berkorban sekali lagi tatkala dia sengaja meninggalkan bayi comel yang baru dilahirkannya itu di kediaman Ziyad. Dia rela berpisah dengan Firyal hanya kerana mahu menebus kekecewaan suaminya itu. 

Namun, ternyata perpisahan itu bagaikan merentap naluri keibuan Qisya. Hatinya tetap juga bergetar hebat tatkala bayangan Ziyad dan Firyal melintas jiwa. Dia tahu, di segenap relung nadinya masih sarat dengan rindu. Dan, dia hanya berperang dengan waktu demi melunaskan kerinduan itu.

Sunday, 2 August 2015

NOVEL SESEORANG UNTUK AKU

Dia amanah dan Aku penjaganya....

Seseorang untuk aku ,  karya Rehan Makhtar merupakan satu naskhah yang meruntun jiwa, mengugat emosi, menerjah kesabaran sehingga mampu mengalirkan air mata pembaca. Tegar benar seseorang pembaca jika tidak mengalirkan air mata tatkala membaca naskhah air mata ini. sebuah novel setebal 619 muka surat ini. Ternyata kehebatan penulis menjalin bait-bait kata dalam bahasa kita mampu menerujakan pembaca sehingga menitiskan air mata.

Cerita ini sebuah cerita kehidupan biasa seorang gadis kampung di Kuala Lipis. Lailatul , indah nama si gadis. Kematian ibu sejak kecil dan kematian bapa semasa tingkatan 2 telah menyebabkan Laitlatur berhenti sekolah dan bekerja sebagai penoreh getah di kebun getah Haji Saad , bapa kepada Zarul. Laila terpaksa memegang amanahnya menjaga adiknya Liza. Kesengsaraan hidup yang dialami gadis yatim piatu ini dapat dirasai oleh pembaca. Penulis berjaya menukilkan kehidupan yang seolah – olah benar benar terjadi di hadapan mata pembaca. Boleh divisualkan oleh pembaca. Kerana terlalu kasih dan sayang akan adiknya, Laila telah menolak lamaran daripada Zarul, kerana ingin melihat adiknya berjaya. Ekoran itu Zarul telah mengambil keputusan untuk mengahwini adik Laila kerana berasa tercabar dengan penolakan Lailatul sedangkan Zarul masih mencintai Laila.

Laila tegar untuk melepaskan Zarul kerana tahu adiknya suka akan Zarul. Bagi Laila jika adiknya bahagia dia akan turut bahagia sama, jika adiknya derita dia akan derita sama. Cukup kuat sayangnya Laila dengan satu-satunya darah daging yang dia ada. Laila menggunakan semua simpanan yang dia ada sebagai belanja majlis perkahwinan adiknya. Namun, adiknya tidak setulus kakaknya. Liza telah menghalau Laila keluar daripada rumah pusaka milik keluarga mereka kerana cemburukan Laila dengan Zarul – sampai hati. Nasib baik ada Nek Leha yang sanggup susah dan senang bersama Lailatul. Nek Lehalah tempat Lai mencurahkan segala-galanya sehingga munculnya Muhammad al Qadr . Sesuatu telah berlaku kepada Lailatul – Dia telah ditangkap khalwat dengan Muhammad Qadr, kawan baik Zarul ketika Qadr datang ke kampong mereka sempena perkahwinan Zarul – peristiwa itu telah merubah hidup Lailatul 360 ` . 

Qadr telah bertanggungjawab dengan mengahwini Lailatul , walaupun tidak mendapat persetujuan ibu Qadr iaitu Puan Najihah. Bermula episod sedih dan pilu dalam diri Lai apabila Qadr terpaksa bertugas di Gaza untuk menghantar misi bantuan selepas 2 hari berkahwin. Pelbagai onar dibuat oleh ibu mertua yang bencikan diri Lai. Namun rasa cinta terhadap suami yang mula terbit dalam diri Lai telah menyebabkan Lai tabah menghadapi segalanya. Rindu yang membuak-buak mencengkam kedua-dua pasangan pengantin baru ini. Keadaan bertambah teruk apabila Iyani, bakal menantu yang diidam-idamkan oleh Puan Najihah untuk anak tunggalnya Qadr balik ke tanah air. Seorang Lailatul yang lurus, polos, hidup penuh derita dan sanggup melakukan apa-apa sahaja demi kebahagian orang lain.

Kepulangan Qadr ke tanah air telah membawa kebahagiaan yang tidak bertepi kepada Lai. Sesungguhnya apa yang Allah rancang untuk mereka adalah yang terbaik. Namun, panas tidak sampai ke petang kerana hujan di tengahari. Ada sesuatu PERISTIWA yang melanda rumah tangga mereka. Ada peristiwa yang menyebabkan Lailatul DIUJI lagi.

Apakah sesuatu PERISTIWA itu yang menyebabkan seola-olah Lai membuang adiknya sendiri? Bagaimanakah nasib Lai seterusnya? Adakah kebahagian menanti Lai pada akhirnya? Adakah Puan Najihah akan menyayangi Lai atau meneruskan permintaannya untuk mendapat seorang lagi menantu iaitu Izyani? Adakah pengorbanan seorang kakak akhirnya akan dihargai oleh seorang adik? Semuan ini akan TERJAWAB dengan memiliki naskhah Seseorang untuk Aku 


Perkenalan mereka .
“Kau kerja dekat mana?” – Lai
“Ikut di mana aku diarahkan. Begitulah kalau dah namanya Kuli.”
“Kau mesti tak nak laki kerja driver, kan?” – Qadr
“Kau tak malu ke aku jadi bini kau? Aku ni tak sekolah, kerja kutip getah buku yang buruk dan busuk tu. Dahlah tak ada rupa, jauh sekali harta.”
“Kau askar?” – Lai
“Air force…Aku bawa jet,” – Qadr
Mulut Lai terlopong. Antara faham dengan tidak. Tetapi wajah Nampak kagum
“Dahlah…tutup mulut kau tu, Lai. Karang aku yang tutupkan, lain pula jadinya.” – Qadr

Kasihnya Muhammad al- Qadr terhadap isteri tersayang.
“Jantung kau ni…” – Lai
“Jantung aku jadi macam ni apabila dengan kau aje, Lailatul….” – Qadr
“Nak sedekah dekat orang ni, biarlah sesuatu yang kita sayang.” – Lailatul
“Aku paling sayang diri sendiri. Aku hadiahkan diri aku kepada kau, boleh? - Qadr
"Cincin itu jauh dengan dada kau, Lai. Bukan sebab di dada tu ada sesuatu yang wanita ada tapi lelaki tak ada. Tapi, di dalam dada kau tu ada jantung, hati, limpa, paru-paru segala. Di mana di dalam dada bermula niat kau, bermula kasih sayang dan penerimaan kau terhadap segalanya. Sebab tu aku bagi rantai emas ni. Design aku buat sendiri sama dengan rantai besi yang ada dengan kau tu. Aku letak nama kita berdua dekat plak tu LAILATULQADR, biar ku dengan kau ada di dada." - Qadr
Ringan tangan Qadr menyentuh rantai yang tergantung di leher Lai. Terukir indah nama "LAILATULQADR" satu nama yang terlalu hebat untuk mereka berdua. Malam seribu bulan. Malam diampunkan segala dosa.

Tabahnya, sakitnya hati Lailatul
“saya tahu mama tak selesa, Tapi saya dah janji dengan Qadr - demi Allah, demi janji saya kepada anak mama, izinkan saya jaga mama dan abah…” – Lailatul
“Aku tak nak! Aku ibu dia, Laila. AKu yang lahirkan dia. Asuh dia. Aku nak dia macam anak-anak orang lain. Aku nak dia menikah dalam kenduri dan dirai. Kau ialah menantu yang aku tak RAI! “ – Pn Najihah
“Tunggu ajelah Qadr balik, mama. Kalau dia na Luka yang ada dalam diri Lailatul ekoran sikap adiknyak Ilyani atau sesiapa saja, saya izinkan. “ - Lailatul

Credit dari Goodread : review novel Seseorang Untuk Aku

Sinopsis dari kulit novel 
Sebaik mana manusia merancang, Tuhan jugalah perancang yang terbaik. Lailatul punya rencana sendiri tentang hidupnya. Tentang cita-cita dan impian. Bukan untuk hari ni tapi untuk satu hari nanti setelah usia remaja dikorbankan untuk melihat Lizahani, adiknya berjaya dan bahagia setelah ayah ibunya tiada. Namun, kecekalan dia diduga lagi. Ditangkap berdua-duaan dengan seorang lelaki asing bernama Muhamad Al-Qadr, membuatkan dia hilang punca.

“Aku memang tak ada sesiapa dalam dunia ni selain kau.” - Lailatul

“Itu tak ada kaitan dengan aku.” - Qadr

Demi rasa tanggungjawab, Qadr hulurkan tangan kepada Lailatul agar mereka sama-sama menyusuri semua cabaran biarpun tanpa cinta dalam hati. Pada Qadr, semua itu boleh dipupuk.

“Haaa... Lagi satu nak sedekah dekat orang ni, biarlah sesuatu yang kita sayang. Biar orang yang tak mampu tu sama-sama merasa nikmatnya.” - Lailatul

“Aku paling sayang diri sendiri. Aku hadiahkan diri aku kepada kau, boleh?” - Qadr

Jodoh mereka mudah tapi mencari bahagia sedikit sukar tatkala si mentua memandang sinis kepada budak kampung seperti dia. Lailatul teguh apabila Qadr menjadi tunjangnya. Tapi, tabahnya goyah dan mula runtuh apabila maksud pernikahan mereka terbongkar. Ditambah dengan berita tentang kasih sayang dan pengorbanan yang telah lama dikhianati demi seorang lelaki bernama Zarulhakimi. Kerana dia manusia biasa, yang tahu menangis apabila sedih. Yang tahu sakit apabila dilukai.

“Lai rasa abang bahagia ke? Lai rasa abang akan ikut ke permintaan Lai yang merepek tu? Atau Lai rasa Lai dah malas nak layan zahir batin abang?” - Qadr

“Agaknya, Lai ni memang senang untuk diperbodohkan. Sebab tu abang, Zarul dan Liza boleh bodohkan Lai macam ni sekali.” - Lailatul

“Abang tak pernah perbodohkan, Lai. Abang memang sayang…” - Qadr

Kerana Tuhan menciptakan pasangan bersama kekuatan dan kelemahan masing-masing, Qadr tenang berpaksikan kepercayaan. Dia tak pernah kesah bagaimana mereka dipertemukan tetapi bagaimana harus mereka cipta bahagia. Sebagai seorang juruterbang jet pejuang, Qadr sedar pentas perjuangan yang lebih hakiki adalah memperjuangkan kasih mereka hingga ke syurga. Mampukah dia?