Wednesday, 30 August 2017

CARA HILANGKAN BINTIK KOLESTROL BAWAH MATA

Biasa lihat tak tanda biji putih bawah mata? Takutkan bila tanda-tanda ni dah wujud kat kulit sendiri.Di katakan punca keluar tanda biji putih ini adalah disebabkan kolestrol tinggi dalam badan.


Jangan main-main dengan kolestrol ye.Kolestrol tinggi boleh membuatkan saluran darah tersumbat.

Arterioscleriosrs merupakan penyakit pada salur darah dalam tubuh. Bila kandungan kolesterol tinggi, ia akan melekat di dinding darah menyebabkan dinding darah menjadi sempit. Lemak atau kolesterol akan menjadi keras (beku) dan menyebabkan saluran darah tidak elastik serta berfungsi dengan sempurna. Sakit jantung juga boleh disebabkan oleh kandungan kolesterol yang berlebihan.

Faktor Kolestrol Tinggi

Ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan seseorang itu mempunyai kandungan kolesterol yang tinggi dalam tubuh mereka.
  • Pemakanan - pengambilan makanan yang mengandungi lebih lemak binatang boleh menyebabkan kolestrol tinggi dalam badan
  • Keturunan daripada ibu bapa - boleh diwarisi kepada anak-anak
  • Hati telah rosak - Organ yang bertindak balas dengan kolestrol tidak normal.Hati akan terus menghasilkan kolestrol dalam tubuh hingga boleh menyebabkan seseorang itu mempunyai kolestrol tinggi
Oleh itu amat penting seseorang yang mempunyai kolestrol yang tinggi mengubah gaya pemakanan.Kurangkan pemakanan yang mengandungi garam MSG , makanan segera,makanan telah process seperti nugget,hotdog dan sebagainya.

Senaman juga amat penting untuk menghancurkan kandungan kolestrol dalam badan.


PEMAKANAN UNTUK MENURUNKAN PARAS KOLESTEROL

Menurut Pakar Pemakanan, amalan pemakanan sihat dan seimbang dengan pengambilan hidangan lengkap bercirikan bijirin penuh berserat, jenis protein yang betul, sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi serat dan antioksidan yang tinggi serta lemak yang sihat mampu membantu menurunkan paras kolesterol dalam darah. Antara saranannya adalah:

1. Makanan Bijirin Penuh Dan Tinggi Serat

Makanan berserat kaya dengan serat larut yang dapat membantu menurunkan kolesterol tidak baik (LDL) dari dalam tubuh. Serat ini berfungsi seperti span yang menyerap kolesterol dan membuangnya bersama pembuangan sisa perkumuhan seharian. Sejumlah 10 gram hingga 15 gram serat larut yang diambil setiap hari mencukupi untuk menurunkan kadar LDL. Serat larut boleh ditemui dalam pisang, kacang buncis, barli, epal, prun dan pear.

Oat mengandung beta-glukan, yang membantu menyingkirkan kolesterol jahat. Untuk mendapatkan hasil terbaik, kita boleh membiasakan diri dengan menggantikan sarapan oat setiap hari. Minum dua gelas susu bersama sekurang-kurangnya tiga sudu makan oat setiap hari dapat menurunkan paras kolesterol


2. Ikan Dan Asid Lemak Poli-tidak Tepu Omega-3

Kita disarankan memakan hidangan protein jenis ikan sekurang-kurangnya dua hingga tiga kali seminggu. Asid lemak tidak tepu omega-3 yang terkandung dalam ikan ini dikatakan mampu menurunkan paras kolesterol dalam badan. Di samping itu, omega-3 juga boleh menurunkan tekanan darah dan mengurangkan risiko pembekuan darah.

Antara jenis ikan yang tinggi kandungan asid lemak tidak tepu ini adalah ikan laut dalam iaitu tuna, salmon, cencaru, sardin dan kembung. Sebaik-baiknya ikan ini disediakan dengan cara masakan yang dibakar, dipanggang, ditumis, dimasak sup atau dikukus.

3. Kekacang Badam, Walnut, Pistachio Dan Soya

Kajian menunjukkan sesetengah protein jenis kekacang mampu menurunkan paras kolesterol dalam darah kerana mengandungi asid lemak tidak tepu yang tinggi. Asid lemak ini membantu menjadikan dinding pembuluh darah yang sihat dan bebas daripada pelekatan kolesterol.

Namun begitu, umumnya kekacang mengandungi kalori yang agak tinggi. Kajian menunjukkan pengambilan kacang jenis pistachio pada kadar 40 hingga 50 gram sudah cukup untuk memberikan kebaikan kepada jantung.

Tetapi awas kerana pengambilan secara berlebihan boleh mengakibatkan kegemukan sekali gus meningkatkan risiko serangan jantung. Sebaiknya, bersederhana dalam pengambilan jenis kekacang ini.

Makan atau minum soya sebanyak 20 hingga 30 gram setiap hari mampu mengurangi paras kolesterol. Ada banyak pilihan makanan yang berasaskan kacang soya seperti tauhu dan tempe.

4. Buah-buahan Kaya Antioksidan Mengandungi Vitamin A, C Dan E

Buah-buahan sitrus masam seperti mangga, belimbing, oren, strawberi dan kiwi mengandungi vitamin C yang tinggi serta berupaya mencegah pelekatan kolesterol dalam salur darah. Sayuran dan buah berwarna terang seperti brokoli, tomato, lada benggala, labu kuning, ubi, buah zaitun, avokado, betik, aprikot dan sayuran berdaun mempunyai kandungan antioksidan seperti beta karotina, vitamin A dan E.

Panduan penjagaan lemak dan kolesterol mestilah saling berkaitan dengan prinsip pemakanan sihat mengikut piramid makanan Malaysia.


Jika anda ingin mengambil Supplemen,anda boleh mencuba OMEGA GUARD,LECITHIN dan GARLIC COMPLEX untuk menurunkan paras kolestrol jahat dalam badan serta menghilangkan tanda putih di bawah mata.

OMEGA mengandungi asid lemak - omega 3 yang amat penting yang tidak di hasilkan oleh badan dan kita perlu mengambilnya dari makanan.DHA dan EPA dalam omega juga membantu mencegah penyakit saluran darah dan strok,membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL,mengawal masalah obesity dan mengurangka risiko sakit jantung.

GARLIC COMPLEX membantu menurunkan kolestrol,LDL,trigliserid dan kelikatan darah,meningkatkan HDL,melindungi jantung dan menghalan strok dan penyakit koronari.Ia juga antibiotik yang selamat dan semulajadi yang boleh meningkatkan sistem immune dan menghalang penyakit berjangkit seperti selsema,kulat,kuman,virus dan lain-lain.


LECITHIN membantu dalam menurunkan total serum kolestrol dan meningkatkan kolestrol baik(HDL). Ia juga membantu mengawal paras triglycerides dan mengurangkan lemak-lemak yang tersendat dalam pembuluh darah. Lecithin juga dapat membantu mengurangkan kesan yang buruk wujud dari masalah kolestrol
Jadi jangan ambil mudah ye dengan penyakit kolestrol ni. Jika anda berminat nak dapatkan supplemen seperti di atas boleh hubungi saya untuk konsultasi cara makan dan order


Biji Kolestrol semakin berkurangan selepas pengambilan Omegaguard & Lecithin

Nasihat saya,amalkan pemakanan yang betul,kurangkan pengambilan makanan berminyak dan berlemak serta berjumpalah dengan doktor untuk sahkan masalah anda yang sebenar.

Sekiranya anda berminat untuk dapatkan set kolestrol (Omegaguard ,Garlic Complex dan Lecithin) boleh hubungi saya .



Jaminan kami
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
Selamat
Semulajadi
Berkesan

Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.

Shaklee Difference: Always SafeAlways WorksAlways Green.

Mengapa saya?
Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

Penghantaran
Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Selayang dan Batu caves . Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, GDex, Nationwide Express atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

Pembayaran
Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun CIMB bank atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

Saya Nak Beli !
Untuk keterangan lanjut boleh berhubung dengan Kak Pisah ditalian bernombor  017-3364128 melalui aplikasi Call / SMS / WhatsApp.

Norhapisah Asmuni ( Kak Pisah )
Shaklee ID :(ID:1251745)
SMS & Whatsapp: 017-3364128
Email: Pisah35.ee@gmail.com 

Tuesday, 29 August 2017

NOVEL TITIAN CINTA

"Andai kemaafan menyembuh kelukaan
Cinta dihati kita tak perlukan ungkapan"

Titian Cinta garapan hebat penulis RIDYA IMAN . Titian yang menghubungkan cinta antara Rahadatul ‘Aisy dengan Umayr Harris. Untuk menghubungkan titian ini pelbagai onak dan duri terpaksa ditempuh oleh mereka. Plot yang digarap kemas oleh penulis membuatkan pembaca tidak boleh melepaskan “Titian Cinta” daripada tatapan mata. 

Cerita mereka dimulakan dengan kepulangan ‘Aisy ke tanah air setelah 4 tahun merantau di bumi London untuk melanjutkan pelajaran pada peringkat PHD. Pemergian ‘Aisy juga adalah kerana dia ingin menjauhkan diri daripada Harris yang telah menghalaunya bagai kucing kurap ekoran fitnah yang dilakukan oleh Sofea. Sofea yang asalnya tunang Harris dan kawan baik ‘Aisy rupa-rupanya musuh dalam selimut. Ekoran iri hati, Sofea telah bertindak menggoda Rayyan tunang ‘Aisy sehingga menyebabkan Harris tidak jadi berkahwin dengan Sofea sebaliknya berkahwin dengan ‘Aisy atas cadangan nenek Haris, Hajah Mariah. 


Setelah 4 tahun membawa diri ke Kota London, ‘Aisy pulang ke tanah air untuk memutuskan ‘titian cinta’ mereka. Kepulangan ‘Aisy yang cuba dirahsiakan daripada pengetahuan Harris, suaminya gagal, apabila kelicikan Harris mengesan jejak ‘Aisy menyebabkan ‘Aisy tidak dapat lari daripada genggaman Harris. 



Harris yang amat menyesal dengan tindakan bodohnya 4 tahun yang lalu kerana terlalu mempercayai fitnah bahawa ‘Aisy ada hubungan cinta dengan Rayyan telah cuba memujuk semula hati ‘Aisy yang sudah beku seperti ais. Kata – kata pedas ‘Aisy kepada Harris “Hebat awak ya, agak-agak dah boleh ganti Aaron Aziz ke?” 

“Awak dah janji nak ceraikan saya. Buat apa awak simpan perempuan kotor macam saya ni”

“Let me go Harris, kita berpisah”

“Bahagia saya bukan dengan awak Harris”.....



Pelbagai cara dilakukan oleh Harris untuk memikat semula hati ‘Aisy sehinggalah Harris terpaksa menggunakan kuasa vetonya sebagai seorang suami. Kata Harris kepada ‘Aisy, “Jangan sampai abang dukung sayang ke kereta”

“Don’t you dare, ‘Aisy”! 

“This is my final decision. T.I.T.I.K,”



Titian Cinta yang terpisah akhirnya bertaut kembali dengan ayat-ayat cinta Harris untuk ‘Aisy yang boleh mencairkan hati sesiapa mendengarnya 

“Sayang, thanks for allowing me to be a part of your life. I love you so so much, for days, years, and eternity to come.” 

Disangka panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari. Dugaan menimpa mereka apabila ‘Aisy tidak dapat mengandung disebabkan kemalangan yang menimpa dirinya 4 tahun yang lalu ketika dihalau keluar oleh Harris. 



Kemalangan yang turut meragut nyawa anak pertama mereka rupa-rupanya telah memberi impak besar kepada ‘Aisy. Dalam kemalangan tersebut ‘Aisy telah kehilangan sebelah ovarinya sehingga dia sukar lagi untuk mengandung. Pelbagai cara telah dilakukan termasuklah kaedah IUI tetapi gagal. 



Campur tangan ibu mertua ‘Aisy, Puan Sri Nora yang menyuruh Harris berkahwin dengan Sofea telah memburukkan keadaan. Sikap Sofea yang masih menempel cinta Harris, muncul kembali Rayyan yang ingin menggamit cinta ‘Aisy, sifat cemburu Harris terhadap ‘Aisy dengan Rayyan telah menyebabkan keadaan menjadi semakin meruncing sehingga aib ‘Aisy 4 tahun yang lalu terbuka kembali dan telah menyebabkan kematian ayah ‘Aisy. Pembaca seolah-olah dapat merasai kesedihan yang dialami oleh ‘Aisy sehingga boleh menitiskan air mata. 



Pada peringkat ini juga jantung pembaca seolah-olah terhenti seketika dengan kejutan demi kejutan yang dihidangkan oleh penulis. Sungguh! Plot yang tidak disangka-sangka muncul di akhir cerita! Nantikan kejutannya!. Pasti anda terkesima! Bagaimanakah peleraian kisah cinta ‘Aisy dengan Harris? Adakah tautan kasih mereka akan menemui pelangi di penghujung hari? Adakah ‘Aisy akan mengandung? Siapa sebenarnya ‘dalang’ di sebalik kejadian fitnah ‘Aisy? Adakah Sofea? Ataupun Danial yang berdendam dengan ‘Aisy. Apakah hubungan antara Sofea, Rayyan dan Danial? Apa pula nasib yang menimpa Puan Seri Nora? Semuanya terjawab dengan membaca , Terbitan Idea Idea Kreatif Publication Dapatkan di pasaran. 






Sinopsis dari kulit novel 
Dulu, dia pernah dihalau bagai kucing kurap oleh suami sendiri. Kini, setelah empat tahun membawa diri di bumi asing, ‘Aisy pulang dengan nekad mahu menuntut janji yang pernah dilafazkan oleh sang suami. Namun, tatkala bertemu, lain pula yang terjadi.



“Tak baik seorang isteri menipu suaminya sendiri. Berdosa..” – Harris



“Minta maaf Encik Umayr Harris Tan Sri Hakim. Saya bukan lagi isteri sesiapa.” – ‘Aisy



“Dan untuk pengetahuan Puan Rahadatul ‘Aisy Hilmi, talak berada di tangan suami. Seingat akal abang yang masih waras ini, abang tak pernah ceraikan ‘Aisy.” – Harris



Kepulangan ‘Aisy memang dinanti Harris. Dia ingin menebus khilafnya. Kerana cemburu, dia sanggup menghina isteri sendiri. Kerana gagal mengawal baran, dia tegar menyakiti tubuh isteri dengan tangan sendiri. Kini, dia mahu menebus semuanya.



“Saya tak cukup baik nak maafkan awak, Harris. Kembali hidup dengan awak, that's the last thing I will do.” – Aisy



Pun begitu, kesungguhan dan kesabaran Harris meladeni setiap onar yang sengaja diciptanya membuatkan tekad ‘Aisy semakin goyah. Penerimaan Harris terhadap kekurangan dirinya buatkan ‘Aisy akur pada jodoh dan ketentuan Ilahi.



Saat bahagia menjelma, mendung datang lagi. Kemunculan Rayyan, lelaki tampan bermata hazel membuatkan Harris dihambat rasa cemburu yang tak bertepi.



Siapakah Rayyan sebenarnya di hati ‘Aisy? Akankah bahagia menjadi milik mereka nanti? Mampukah titian cinta mereka yang sudah retak menanti belah itu dicantum kembali? Atau, mungkinkah Rayyan layak menjadi pengganti?



Episod 1
Aisy dan Sofia merupakan sahabat baik di kolej. Daniel kawan sekampung Aisy suka dengan Sofia . Sofia mempergunakan Daniel untuk membuat semua assigmentnya sahaja. Sofia telalu teruja bila ibunyayang mahu Sofia bertunang dengan seorang anak Tan Sri , Haris anak kepada rakannya. Daniel terus memburu Sofia hingga Sofia sendiri rimas dengan tindakan Daniel yang cuba mengawal diri Sofia. Bila Daniel rasa dipergunakan Daniel cuba merancang sesuatu. Sofia suka sangat bila dapat keluar dengan Haris tetapi disebaliknya pada diri Haris. Haris yang terlalu mengutamakan kerja dari Sofia. Sofia cuba mengambil hati Haris tapi Haris tidak memperdulikan dirinya. Sofia juga cemburu dengan Aisy kerana nenek Haris suka dengan Aisy. Daniel nekad untuk mencolek Sofia kerana Daniel rasa Sofia telah mempermainkan perasaannya. Ditambah pula Sofia memberitahu yang dia akan bertunang dengan Haris. Ini menambahkan kemarahan pada Daniel. Daniel berpakat dengan kawannya untuk mencolek tapi malangnya kawan Daniel menculik Aisy. Pada malam itu Sofia tidur dirumah keluarga Haris. Aisy cuba melarikan diri dan lari . Aisy cuba meminta bantuan untuk menyelamatkan diri. Kehadiran Rayyan tepat pada waktunya. Rayyan terkejut dengan kehadiran Aisy. Tanpa teragak-agak Rayyan menghantar Aisy kerumah keluarga Haris dan menceritakan perkara yang berlalu. 

Episod 2
Sofia menyuruh Aisy membuat laporan polis. kerana Daniel telah membuat kesilapan besar. Aisy rasa serba salah , untuk buat laporan polis kerana Daniel juga kawan sekampung. Aisy terpaksa akur atas desakan Sofia untuk membuat laporan kepada polis. Aisy balik kekampung dan memohon maaf pada mak Daniel. Bila dikampung Aisy melihat kesihatan mak Daniel semakin merosot , ini membuatkan Aisy semakin risau dan sedih. Perasaan bersalah menemani dirinya. Perhubungan Aisy dengan Rayyan mula rapat selepas Aisy balik dari kampung. Sofia mula cemburu melihat Aisy dan Rayyan. Sikap prihatin Rayyan pada Aisy memarakkan api cemburu kerana tunagnya Haris tidak seperti Rayyan. Haris pula tidak mengindahkan Sofia. Sikap Sofia yang kurang sabar membuatkan Haris rimas dan membiarkan Sofia begitu saja. Mama Haris menasihatkan Sofia agar bersabar kerana Haris sibuk berkerja. 

Episod 3
Sofia mengintip pergerakan Aisy dan Rayyan. Suatu hari Sofia terserempak dengan Rayyan. Sofia ingin mencari kepastian siapa Rayyan sebenarnya kerana melihat Rayyan hidup mewah dan Sofia merasakan Rayyàn lebih kaya dari Haris mempunyai driver. Bukan setakat mengintip Sofia pergi meningikut Rayyan ke pejabat dan bertanya kepada salah seorang staff siapa Rayyan sebenarnya. Hubungan Rayyan dan Aisy dilanjutkan ke setapak lagi . Bila mereka sah bertunang. Ini membuatkan Sofia bertambah cemburu. Sofia membawa mamanya ke rumah Haris dan mengadu yang Haris tidak mahu berkerjasama untuk mencuba baju untuk majlis mereka yang tak lama lagi. Dalam masa yang sama Sofia cuba merancang sesuatu pada Aisy dan Rayyan. Sofia sengaja sakit agar Aisy tidak keluar dengan Rayyan. Sofia sengaja mencari simpati Aisy. Tetapi Aisy tidak sedar apa yang berlaku. Suatu hari Aisy disuruh menghantar barang hantaran Sofia ke rumah Haris. Sofia memberi alasan kerana dia terpaksa menemani mamanya ke Bandung. Aisy bersetuju kerana Rayyan juga kerja luar kawasan. Sampai dirumah Haris , Aisy terkejut bila melihat Haris yang agak sombong. Aisy sempat mengutuk Haris semasa menghubungi Sofia. Pada malam tu Aisy rasa pelik bila Rayyan tidak menghubunginya. Ditambah mengejutkan bila kunjungan keluarga Haris kerumah sewa Aisy memberitahu yang Aisy Sofia dan Rayyan ditangkap khalwat .

Episod 4
Nenek Mariah menceritakan yang mereka sekeluarga mendapat berita kes khalwat Sofia dan Rayyan dari sababat Haris yang kebetulan menginak diresort itu. Aisy keliru dia tidak menyangka Rayyan tergamak lakukan perkara itu dan Sofia merupakan sahabat baiknya. Sofia menyalahkan Rayyan. Rayyan juga merayu pad Aisy agar diberi peluang kedua. Aisy mengambil keputusna untuk putuskan pertunangannya dengan Rayyan. Aisy juga berpindah dari rumah Sofia. Aisy tertekan bila Sofia mula mengganggu dirinya . Ditambah lagi Rayyan tidak mahu bertanggungjawab dan berkahwin dengannya. Haris pula suka bila dia tidak jadi berkahwin dengan Sofia. Walaupun mama Haris tetap memaksa Haris berkahwin dengan Sofia , Haris tetap berkeras membatalkan perkahwinannya. Sofia terus mengganggu Aisy kerana niatnya untuk mendapatkan Rayyan gagal dan haris pula membatalkan perkahwinannya. Sofia juga menyakiti hati Aisy dengan kata-kata yang kesat . Nenek Mariah merancang sesuatu tanpa memberitahu menantunya Nora untuk pergi kesuatu tempat. Nora marah kerana mak mertuanya sengaja menyakitkan hatinya.  

Episod 5 
Nenek Mariah pergi ke kampung Aisy dan berbincang mengenai Aisy dan Haris. Nenek mariah juga suka dengan Aisy sejak dulu lagi. Nenek Mariah memang tidak suka dengan Sofia menjadi Isteri Haris. Mama Haris terkejut bila mertuanya mencadangkan perkahwinan Haris tetap diteruskan tetapi digantikan dengan pengantin perempuan. Aisy terkejut bila Nenek Mariah buat penngumuman dihadapannya. Sejak itu Nenak Mariah sengaja mengajak Aisy makan malam bersama keluarga mereka. Nora memang tidak suka dengan pilih mertuanya. Mam Haris memberitahu Sofia yang Haris bakal berkahwin dengan Aisy. Kemarahan Sofia makin tinggi bila mendengar berita yang Aisy akan berkahwin dengan Haris. Suatu hari Aisy tertinggal talifon dirumah Haris sewaktu datang untuk makan malam . Nenek Mariah mendesak agar Haris menghantar talifon Aisy. Sofia nampak dan terus marah. Sikap Haris yang menyakitkan hati membuatkan Sofia lebih marah. Aisy yang menjadi mangsa amukan Sofia. Tanpa sedar perbuatan Sofia dirakam oleh Keena rakan serumah Aisy dan memberi video tersebut pada Nenek Mariah. Nenek Mariah memberi amaran pada Sofia jangan ganggu kehidupan Aisy. Mama Haris cuba mempertahankan Sofia tetapi turut terkejut bila mertuanya menunjukkan perbuatan sebenar Sofia.

Episod 6
Pekahwinan Aisy dan Haris dibuat secara sedarhana. Kini Aisy sah menjadi isteri Haris. Sofia tak boleh terima pernikahan Haris dan Aisy. Kehidupan Aisy dan Haris bermula. Aisy cuba membiasakan diri hidup bersama Haris. Aisy cuba mengenali Haris yang sukar untuk difahami. Ada kalanya hubungan mereka baik kadang kala hubungan mereka sedingin ais batu. Oleh kerana Haris sibuk , Aisy balik ke kampung sendiri. Rayyan cuba untuk memujuk Aisy melarikan diri dari Rayyan kerana tidak mahu jadikan fitnah. Sofia terus berdengki dengan Aisy melihat kebahagiaan yang dibina berssma Haris. Sofia yang sepatutnya bahagia bersama Haris bukan Aisy. Sifat dengki menjadi dendam bila Sofia ingin merancang untuk memusnahkan rumahtangga kawannya sendiri.

Episod 7
Sofia cuba mempengaruhi Rayyan. Pada awalnya Rayyan menolak tetapi bila difikirkan, hasutan Sofia lebih menarik kerana Rayyan akan dijanjikan untuk mendapatkan Aisy, Rayyan bersetuju dengan rancangan Sofia. Aisy yang sibukvdengan kuliah masih sempat menyediakan keperluan Haris. Kehadiran nenek Mariah meriah kan hidup Aisy. Sofia sengaja mengikut Haris kerumah. Haris yidak mahu memberi apa apa penjelasan pads Aisy mengapa Sofia boleh mengikutnya kerumah. Nenek Mariah menyelamatkan Aisy terus dibuli oleh Sofia. Sofia marah dan tidak berpuas hati. Kehadirannya sebenarnya untuk menyakitkan hati Aisy tetapi Sofia yang tersakit hati dengan tindakannya sendiri. Oleh kerana itu Sofia terus bertindak lebih keras. Bila Sofia menghantar gambar-gambar palsu Aisy bersama lelaki lain pada Haris. Dalam masa yang sama Aisy disahkan mengandung. Aisy ingin buat kejutan pada suaminya tentang berita tentang kandungannya, tetapi bila Haris pulang , Haris seperti orang gila memarahi Aisy tanpa memberi peluang untuk membuat penjelasan. Aisy juga dikasari hingga ditolak dan dihalau dari rumah. Dalam berjalan keluar dari rumah , menahan kesakitan akibat ditolak oleh Haris , Aisy kemalangan. Kandungan Aisy keguguran. Keena diminta merahsiakan apa yang terjadi pada dirinya dari keluargannya. Aisy tidak mahu keluarganya risau. Aisy masih teringat kata-kata kesat yang keluar dari mulut suaminya. Kata-kata itu terus menjadi dendam.

Episod 8
Aisy sedih dengan kehilangan anak dalam kandungan. Keena sentiasa memberi kekuatan pada sahabatnya. Haris memberitahu keluarganya tentang Aisy. Nenek Mariah menasihatkan agar Haris menyiasat kebenarannya. Mama Haris orang yang paling gembira menerima berita itu. Kini mama Haris membuktikan Aisy bukan pilihan yang tepat untuk Haris. Aisy kerumah Haris tapi malangnya Haris telah menukar kunci rumah. Aisy sedih dengan tindakan Haris. Sofia suka dan gembira menerima perkhabaran mengenai perhubungan Haris dan Aisy retak kerana fitnah yang dibuat. Nenek Mariah tetap memujuk Haris agar Haris tidak bertindak mengikut perasaan. Haris juga menunjukkan gambar-gambar yang diterima kepada seorang sahabatnya. Bila sahabatnya turut mengiakan gambar tersebut adalah benar. Haris terus berlalu pergi kerana tidak mahu mendengar penjelasan lagi. Aisy rasa berat mengambil keputusan untuk belajar keluar negara. Aisy terpaksa membohongi keluarganya mengatakan Haris telah memberi kebenaran untuk Aisy belajar. Aisy tidak mahu keluarganya tahu akan keretakan rumahtngganya. Mama Haris dan sofia pergi ke rumah Aisy tapi malangnya Aisy telah berangkat ke luar negara. Mama Haris dan sofia tak sabar nak melihat Haris dan Aisy bercerai. Dalam perjalanan ke KLIA Aisy menerima panggilan dari Haris. Aisy sedih bila Haris menghubungi sekaradar ingin memberitahu mengenai penceraian. Haris teringat kawan kawan Aisy dan terus kerumah Keena. Kehadiran Haris kerumah Keena memang mengejutkan. Keena tidak pasti apa yang Haris perlukan darinya. Mama Haris gembira memberitahu mertuanya yang menantu cucu kesayangannya Aisy telah melarikan diri ke luar negara.

Episod 9

Mama Haris terus mendesak agar Haris menceraikan Aisy dengan segara. Menurut mama Haris tidak perlu simpan isteri yang curang. Haris memnghubungi Fahmi. Fahmi yang sedang mencari pinjaman untuk isterinya yang ingin melanjutkan pelajaran ke UK. Dengan pertolongan Haris , Fahmi dan isteri gembira kerana impiannya untuk belajar ke Uk berjaya. Aisy sedang mencari rumah sewa yang baru . sampai di UK Fahmi dan isteri berjiran dengan Aisy . Tanpa sedar Aisy tidak tahu yang Fahmi adalah kawan baik Haris. Mereka mula rapat dan berkawan baik. Papa Sofia mula bising dengan tindakan Sofia yang terhegeh hegeh dengan Haris. Sedangkan Haris tidak pernah mempedulikannya. Empat tahun di UK , masa terlalu pantas berlalu. Aisy pulang ke Malaysia. Aisy dikejutkan kehadiran Haris. Haris cuba memujuk Aisy tetapi hati Aisy seperti batu. Aisy pulang kekampung sendiri. Tetapi Aisy tidak menyangka Haris turut kekampung bersama Aisy.

Episod 10
Aisy terkejut bila melihat hubungan keluarganya dengan Haris rapat. Aisy jaga geram dengan Haris seperti tidak ada apa-apa berlaku antara mereka. Haris cuba memujuk Aisy dan memohon maaf pada Aisy. Hati Aisy sakit bila Haris terlalu mudah mengungkap kata maaf. Dulu Aisy di hina dan halau seperti anjing kurap tanpa sempat memberi penjelasan. Aisy tetap menuntut janji Haris untuk melepaskan Aisy. Walaupun Haris terluka dengan kata-kata Aisy , Haris terus bersabar dengan kerenah Aisy kerana iru yang patut diterima kerana melukakan hari Aisy 4 tahun dulu. Aisy terpaksa berpura-pura depan keluarganya yang Haris seorang suami yang baik. Mama Haris risau mengapa Haris tidak menceraikan Aisy sehingga kini. Sofia pula tahu dirinya tiada tempat dihati Haris. Mama Haris semakin risau kalau Haris berbaik dengan Aisy kerana dia tidak mahu Aisy kembali sebagai isteri anak kesayangnya. Aisy diberitahu yang Haris kerap datang ke kampung sejak Aisy di UK. Aisy marah pada Haris kerana Haris terlalu pentingkan diri sendiri dengan tindakannya. Haris tetapi mempertahankan apa yang dilakukan adalah dari keikhlasan hatinya. Haris juga mahu menebus kesilapan yang lalu. Haris masih tak berjaya melembutkan hati Aisy walaupun berkali-kali dipujuk. Aisy juga hairan bagaimana Haris tahu dia sudah balik ke Malaysia. Semua persoalan terlalu banyak yang tidak dapat di rungkai. Sofia sengaja memperangkap Haris sekali lagi dengan mengupah orang untuk mengambil gambar Sofia dan Haris sedang bermesra sedangkan itu semua adalah helah Sofia. Gambar itu sampai ditangan Keena. Keena meminta penjelasan dari Haris . Haris tahu siapa dalangnya dan Haris juga mengupah penyiasat siapa ketua rancangan untuk memusnahkan rumah tangganya. Nenek Mariah memberi semangat pada Haris agar jangan putus asa untuk memujuk Aisy. 

Episod 11
Aisy terkejut kehadiran Haris datang untuk menjemput balik ke kuala lumpur. Demi menjaga air muka Haris depsn keluarganya , Aisy terima. Haris mengajak Aisy solat bersama. Haris dengan ikhlas hari memohon maaf dengan apa yang berlaku. Haris juga mennyesali apa yg terjadi. Aisy hanya minta ruang untuk dirinya. Haris bersyukur kerana diberi peluang. Walaupun terpaksa menunggu sedikit masa. Aisy tinggal bersama Keena dan Hafeeza sementara waktu ini. Haris hanya ikut rentak Aisy. Dari jauh Haris akan memerhatikan Aisy tan Aisy sedar kehadirannya. Haris mengadu pada neneknya Puan Mariah. Mungkin ini adalah balasan pada dirinya atas kesilapan lalu. Haris rasa dia perlu bertegas mengunakan kuasa vitornya sebagai suami. Haris kerumah sewa Aisy. Haris membawa Aisy keluar dengan alasan mahu berbincang tentang hal mereka tetapi Haris membawa Aisy balik keistana mereka. Aisy marah kerana Haris membawa kerumah itu. Dirumah itu juga Haris pernah menghina dan menghalau dirinya seperti tiada harga diri. Aisy terpaksa akur kerana dia tahu yang dia masih isteri yang sah . Aisy menyuruh Haris menghantar kerumah sewanya . Tetapi rayuan Aisy tidak diendahkan. Pada Haris dia terpaksa berkeras agar Aisy tidak terus dibayangi kenangan silam. Kini Aisy dan Haris perlu menjalani kehidupan seperti orang pasangan orang. 

Episod 12
Sofia mendapat info yang Aisy bermalam dirumah Haris. Hatinya menjadi sakit hingga sanggup mencampak talifon. Haris berjanji untuk mengantar Aisy kerumah sewa dan sebelum itu Haris kerumah keluarganya untuk berjumpa nenek Mariah yang sangat merinduinya. kehadiran Aisy tidak disenangi oleh Nora. Nora marah kerana kembali kedalam keluarganya. Haris cuba mempertahankan Aisy tetapi gagal. Selepas berjumpa nenek Mariah Haris menghantar Aisy ke rumah sewanya. Sebelum itu Haris memberi Aisy Hnadphone untuk mudah Haris menghubungi Aisy memandangkan Aisy tidak mahu memberi no. telefon pada Haris. Haris memberi tahu yang dia akan keluar negara untuk beberapa hari. Aisy yang sibuk menjadi pensyarah di universiti hingga tidak sedar Haris tidak menggangunya tetapi kedatangan Sofia mengejutkan. Aisy terkejut dengan kehadiran Sofia kerumah sewanya. Muruh Sofia dia kini telah dibuang keluarga hingga tiada tempat tinggal. Mohon jasa baik Aisy untuk menerima dirinya tumpang buat sementara. Keena tetap tidak percaya kerana kehadiran Sofia pasti ada muslihat. Aisy yang sentiasa memandang positive untuk membantu Sofia dalam kesusahan. Suatu hari Keena terpaksa ikut Zali kekampung untuk persiapan perkahwinannya. Kini hanya Sofia dan Aisy sahaja tinggal dirumah. Sangkaan Keena pada Sofia memang benar bila Aisy sendiri mendengar perbualan talifon sofia dengan seseoarang plan jahatnya. Dalam bergaduh dengan Sofia , Sofia tertolak Aisy hingga jatuh tangga. Sofia panik dan melarikan diri. Hafeeza yang baru balik terkejut melihat keadaan Aisy. Aisy dibawa ke hospital . Keena menghubungi Haris dan memberitahu keadaan Aisy. Bila sedar Aisy teringat kejadian bersama Sofia. Aisy tidak sangka Sofia sanggup buat macam tu lagi pada dirinya. Doktor merawat Aisy memberi tahu Haris ada pendarahan pada rahim Aisy.Ini semua kerana kemalangan 4 tahun dulu. Berikutan itu juga Aisy akan mengalami kesukaran untuk mengandung. 

Episod 13
Aisy menjalani pembedahan seperti yang dijanjikan. Aisy sedih kerana Haris telah tahu kebenarannya. Haris menjaga Aisy semasa Aisy dihospital. Haris tahu Aisy tidak selesa tapi kebenarannya didengari apabila Aisy , Keena dan Hafeeza bercerita mengapa Aisy bertindak kasar bila bersama Haris. Aisy sengaja berbuat begitu kerana mahu Haris terus membencinya. Ditambah lagi Haris sudah tahu yang Aisy sukar untuk mempunyai anak bila bersamanya. Haris terus tidak putus asa dan terus memujuk Aisy dan berjajnji akan menjaga Aisy. Daniel terus dipergunakan oleh Sofia. Sofia mengambil kesempatan pada Daniel untuk mendapatkan info mengenai Aisy. Sofia juga menyuruh Daniel mengintip Aisy kemana saja Aisy pergi. Dalam masa yang sama Rayyan turut memerhatikan pergerakan Aisy. Haris menjaga Aisy dengan penuh kasih sayang hingga Aisy sendiri tidak dapat menolaknya.  Aisy terkejut bila seorang lelaki yang diupah bernama pak Rushdi untuk menjaga keselamatannya. Sofia dan mama Haris sengaja datang kerumah Haris. Aisy terkejut bila Sofia menfitnahnya lagi dengan memberitahu Aisy menolaknya jatuh tangga. Permainan Sofia terhenti bila Haris datang. Haris marah kerana datang kerumah dan menggangu Aisy. Mama Haris terkejut kerana tindakan memarahi Aisy , mengundang kemarahan pada anak lelakinya. Haris tahu Aisy terasa hati dengan kata-kata mertuanya. Haris terus memujuk agar Aisy dapat menrima dirinya dan buka buku baru untuk kehidupan baru. Aihirnya Aisy mengalah dengan pujuk rayu Haris. Mereka bagaikan sepasang merpati yang mabuk bercinta. Rayyan terus marah bila melihat Haris dan Aisy bahagia.



Episod 14

Mama haris terus tidak berpuas hati dengan Aisy kerana Haris selalu mempertahankan Aisy. Mam Haris tetap mempertahankan Sofia tetapi tidak di endahkan oleh Haris. Haris ke luar nagara dalam masa yang sama Aisy balik kekampung menjengok keluarganya. Sebelum itu Aisy berjumpa Keena , Aisy menunjukkan yang dia telah menerima SMS dari orang yang tidak kenali. SMS itu lebih kepada ugutan. Aisy terkejut dia bila terserempak dengan Denial. Semasa di kampung Aisy tidak menyngka dia akan bertemu dengan Rayyan. lebih mengejutkan Rayyan menyebut Haris tiada disisi Haris. Ini yang menjadi persoalan pada Aisy. mengapa Rayyan terus mengikuri Aisy. Haris membuat kejutan pada Aisy di kampung. Rayyan mula marah bila Aisy selalu berdampingan dengan Haris. Majlis perkahwinan Keena semakin dekat, Aisy menemani Keena untuk membeli barang persiapan. Disebuah Cafee Aisy dikejutkan dengan kehadiran Deniel . Deniel seperti orang yang menyimpan dendam. Aisy beru teringan SMS yang selalu diterimanya sebelum ini. Pak rushdi memberi tahu pada Haris yang Daniel datang berjumpa dengan Aisy. Haris juga menyuruh Pak Rushdi menyiasat apa kaitan Deniel dan Sofia. Haris cuba mencungkil rahsia dari Aisy. Pertanyaan Haris secara tiba-tiba menimbulkan persoalan pada Aisy. Haris membiarkan Aisy walaupun dalam hatinya dia ingin tahu apa hubungan Aisy dengan Deniel. Rayyan terus memburu Aisy. Ini membuat Aisy tidak selesa. 



Episod 15

Aisy masih menerima ugutan , kerana terlalu memikirkan ugutan Aisy sakit kepala. Haris risau dengan kesihatan Aisy. Aisy mohon untuk membuat ujian IUI. Haris berat hati tetapi setelah dipujuk Haris bersetuju dan Haris baru faham mengapa Aisy sakit kepala. Mama Haris sibuk bertanya mengapa Aisy tidak mengandung lagi. Ini peluang untuk dia mengahwinkan Haris dengan Sofia. Haris dan Aisy mendapat rawata IUI tetapi gagal. Puan sri Nora datang kerumah Haris untuk memberi borang poligami pada Aisy. Aisy terkejut dengan tindakan mertuanya. 



Episod 16

Puan Sri Nora terus mendasak menantunya menanggatangani borang poligami tetapi Aisy enggan. Sofia pula terus menyokong tindakan Puan Sri Nora moga dia mudah untuk berkahwin dengan Haris. Aisy sedih bila mengenangkan keadaannya yang sukar untuk mengandung. Aisy cuba memberi isyarat agar suaminya setuju untuk berkahwin lagi tetapi Haris tidak mahu berbincang tentang perkara itu. Sofia mencadangkan borang poligami ditandatangan tanpa pengetahuan Aisy ini disebabkan Aisy enggan menandatangani borang poligami itu. Daniel mendapat berita dari kampung mengatakan maknya sudah tiada lagi didunia. ini membuatkan rasa dendam pada Aisy kerana Aisy ppunca maknya sakit. Sofia juga sengaja menambahkan api dendam Daniel. Daniel nekat akan menghancurkan hidup Aisy dan memusnahkan kebahagiaan apa yang Aisy ada. Aisy mendapat panggilan dari pelajar praktikalnya. Aisy terpaksa pergi ke pejabat pelajar praktikal untuk melihat laporan mereka. Aisy terkejut bila Rayyan adalah pemilik syarikat tempat pelajarnya membuat prakital mereka. Rayyan mengambil kesempatan untuk mengajak Aisy kelaur makan bersama. Aisy yang tiada pilihan terpaksa akur. Haris yang ingin mengajak Aisy makan bersama tiba-tiba nampak Aisy bersama Rayyan. Haris terus membawa Aisy balik , perselisihan antara mereka membuatkan Haris tidak pulang kerumah. Mama Haris mengambil peluang untuk memberi borang poligami pada haris. Borang yang sudah bertandatangan palsu aisy mengejutkan Haris. 



Episod 17








Episod 18

Aisy memberitahu yang dia ingin balik ke kampung , Nenek Mariah rasa teruja dan ingin ikut sama. Tiba-tiba Puan sri Nora terus memberitahu yang dia juga ingin turut serta balik ke kampung Aisy. Keluarga Aisy gembira menerima kunjungan keluarga Haris. Sebenarnya mam Haris mempunyai agenda sendiri. Mama dan papa Haris tidak tidur dirumah keluarga Aisy. Puan Sri Nora datang kerumah keluarga Aisy pada esok harinya . Dia memulakan agenda memberitahu yang Aisy mandul. Selain itu Puan Sri Nora membuka rahsia  rumahtangga Aisy 4 tahun dulu. Hj. Helmi dan Hjh Mariam terkejut bila melihat gambar lucah yang dikatakan Aisy bersama lelaki lain. Hj Helmi terus rebah . Puan Sri Nora turut terkejut bila Hj. Helmi sudah tidak sedarkan diri. Keran aterlalu takut Puan Sri Nora mahu pulang cepat ke Kuala Lumpur. Nenek Mariah marah pada menantunya. Puan Sri Nora tetap tidak mengaku kesalahannya. Aisy sedih melihat keadaan ayahnya semakin tenat. Hj Helmi disahkan meninggal dunia. Aisy kesal dia tidak dapat memohon maaf dengan ayahnya. Rayyan mendapat tahu kematian ayah Aisy. Rayyan menghantar message pada Aisy tanda turut sedih dengan kehilangan ayah Aisy . Dalam masa yang sama Rayyan menghantar bunga pada Aisy memnuatkan Aisy tidak senang dengan tindakan Rayyan. Haris tak sangka mamanya sanggup buat pada keluarga Aisy begitu. Sofia mula takut bila Puan Sri Nora menanyakan dimana Sofia dapat gambar itu. Sofia cuba pujuk Puan Sri Nora untuk mendapatkan gambar itu kembali tetapi gagal. Aisy cuba memujuk maknya agar makan ini kerana selepas kematian ayah Aisy , mak tidak mahu makan dan terus bersedih. Aisy cuba memujuk tapi tidak berjaya. Aisy juga memberitahu gambar yang ditunjukkan oleh mertuanya bukan dirinya. 




Episod 19





Episod 20

Aisy yang pensan dikejarkan ke hospital. kehadiran Rayyan di hospital tidak disenangi oleh Oleh Haris. Rayyan sempat berpesan jika Haris tidak mampu menjada Aisy lepaskan Aisy. Ini menaikan kemarahan pada Haris. Papa , mama dan nenek Haris bergegas ke Terengganu untuk melihat Aisy walaupun pada mulanya ada rungutan pada mama Haris , Puan Sri Nora yang tak mahu pergi.Dalam perjalanan ke hospital Puan Sri Nora terpandang Rayyan di Hospital. Ini menimbulkan tanda tanya dan sengaja di perbesar-besarkan hingga papa Haris terpaksa menarik isterinya keluar dari Wad Aisy. Setelah beberapa hari Aisy di benarkan keluar. Haris masih merajuk kerana Aisy tidak berterus terang perhubungan Aisy dan Rayyan. Aisy menerangkan pada Haris yang dia tiada apa-apa hubungan dangan Rayyan. Kehadiran Rayyan di pantai juga mengejutkan dia. Haris kesal kerana tidak mahu percaya dan memahani Aisy. Tan Sri Hakim menerima panggilan dari seseorang tentang Malissa dapat dijejaki. Tan Sri mahukan gambar lama Malissa dan email kepadanya. Perbualan Tan Sri Hakim dicuri dengar oleh isterinya. Puan Sri Nora Naik angin bila suaminya mediamkan diri dan buat tak peduli. Sedikit pertelingkahan antara mereka. Nenek mariah cuba meleraikan tetapi Puan Sri Nora tidak berpuas hati gambar siapa yang di cari hingga suaminya hampir menamparnya. Keena cuba mengorek cerita dari Aisy bagaimana ayah Aisy boleh meninggal. Keena dapat mengagak semua nya berpunca dari Sofia. Haris menyuruh Pak Rusdi mengintip Sofia , Kini Sofia terlibat dengan Rayyan dan Daniel. Haris masih mencari apa tujuan sebenar Sofia. Sofia mula takut dan cuba melarikan diri. Daniel mula hairan melihat kelakuan Sofia. Sofia cuba menafikan dan mengubah cerita bila Daniel bertanyakan hal Rayyan. 



Episod 21 

Aisy Jatuh mengejutkan Haris. Haris panik bila melihat keadaan Aisy. Aisy dibawa ke klinik dan Haris dikejutkan dengan berita Aisy mengandung. Aisy dan Haris terlalu gembira bila mendapat tahu Aisy mengandung. Haris menasihatkan agar Aisy perlu banyak berehat demi menjaga kandungannya. Doktor juga menasihatkan agar Iasy tidak terlalu stress kerana akan menjejsakan kandungan Aisy. Haris menyuruh Aisy ambil cuti tanpa gaji semasa mengandung mengelakkan Aisy stress. Puan Sri Nora tak sangka suaminya sanggup pergi Ke London tanpa sebarang alasan. Puan Sria Nora sedih lalu mengadu pada Haris papanya sudah lari. Haris dan Aisy kerumah untuk mententeramkan rasa sedih mamanya. Nenek mariah perasan melihat Aisy yang muntah-muntah. Hati tua tetap mengatakan yang Aisy mengandung. Berita gembira itu dirahsiakan dari pengetahuan mak mertuanya. Nenek Mariah tidak dapat menyembunyikan rasa gembira bila mengajak Aisy pergi shopping dan jalan-jalan. Semasa di shopping mall, Sofia melihat Aisy begitu gembira membuat hatinya sakit. Dia terus merancang sesuatu untuk memusnahkan kebahagiaan Aisy dan Haris. 

Episod 22


Episod 23











Monday, 28 August 2017

CARA ATASI MASALAH GOUT JANGAN DIAMBIL MUDAH


Apakah Gout?
Gout adalah keadaan dimana berlaku keradangan yang menyakitkan di tendon, sendi dan ianya membengkak. Sendi metatarsal-phalangeal di tapak kaki adalah tempat biasa terjadi. Ia mungkin gout biasa atau mungkin tanda-tanda penyakit lain seperti batu karang, urate nephropathy dan tophi. Ia disebabkan oleh tahap asid urik dalam darah yang menghablur dan disimpan di sendi tendon serta tisu sekeliling.

Punca Gout
Gout boleh berlaku disebabkan beberapa faktor termasuk pemakanan, genetik, dan masalah di buah pinggang. Ia adalah sebahagian daripada penyakit artritis yang dikelaskan sebagai penyakit metabolik akibat asid urik (iaitu bahan buangan yang terhasil daripada pemecahan purin (protein); berkumpul pada sendi dan tisu lembut di sekeliling sendi, terutama pada kaki dan menyebabkan rasa sakit.

Pemendapan asid urik ini lama kelamaan akan menghasilkan hablur garam dan hablur inilah yang mencetuskan rasa sakit sendi. Ia juga dipanggil masalah bengkak sendi yang daripada tapak ibu jari kaki, menular ke sendi lain pada kaki dan tangan.

Banyak makanan tinggi protein seperti makanan laut, kekacang, daging merah dan daging organik tinggi purine. Pemecahan purine dalam makanan ini akhirnya boleh menyebabkan gout. Purine ditukarkan ke bentuk asid urik semasa metabolisme tisu-tisu rosak dan koyak. Kajian yang dijalankan menunjukkan mereka yang banyak makan daging merah dan makanan laut meningkatkan risiko gout sebanyak 50 peratus.


Mana datangnya asid urik ni?

Asid urik merupakan bahan kumuh dari protein jenis purina. Protein ni ada dalam kebanyakan jenis makanan harian kita, cuma bezanya adalah tahap ketinggian kandungan purina tersebut. Makanan yang tinggi purina adalah seperti organ (hati), daging merah, kekacang dan alkohol.


Amalan diet sihat untuk pesakit gout 


  • Buah-buahan segar. Amat disarankan pengambilan buah ceri dan strawberi yang mengandungi antioksidan yang tinggi untuk melawan radikal bebas.
  • Sayur-sayuran segar.
  • Pengambilan air yang mencukupi bagi mengelakkan tubuh kekurangan air.
  • Pengambilan air yang mencukupi akan membantu merendahkan paras asid urik melalui pembuangan air kecil.
  • Mengamalkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C dan B complex
Elakkan dari mengambil makanan yang mengandungi tinggi purina iaitu daging, kekacang, cendawan, bayam, asparagus dan kubis bunga.


Jika anda merupakan pesakit gou Di sini ada beberapa tip yang mungkin boleh membantu :

  • Dapatkan ubat-ubatan mengikut saranan doktor.
  • Elak dari menggunakan aspirin dan diuretik kerana ubat-ubat ini membantu menyingkirkan air dari badan sedangkan pesakit gout amat memerlukan air dalam tubuh untuk memastikan kadar asid urik sentiasa rendah.
  • Kekalkan berat badan yang sihat.
  • Tidur yang mencukupi bagi mengelakkan tekanan.
Elak dihidrasi. Pastikan air dalam tubuh anda sentiasa mencukupi.

Makanan yang perlu dielakkan 
  • Organ dalaman seperti hati, paru-paru, ginjal dan otak
  • Ikan bilis, ikan kembung, ikan sardin
  • Daging yang cincang
  • Ekstrak daging, ragi (seperti Marmite) dan kiub rebusan daging
  • Makanan bercengkerang seperti ketam, udang dan kerang 
Cara mengatasi

  • Amalkan diet rendah purine. Sederhanakan pengambilan makanan berprotein yang mengandungi purine. Contoh: organ dalaman (paru, hati), bilis, sardin, herring, telur ikan, kekacang, alkohol, lemak haiwan, asparagus, bunga kobis, cendawan dan yis (roti putih dan roti manis)
  • Ceri dan strawberi dikatakan mampu mengurangkan asid urik.
  • Minum banyak cecair, terutamanya air, untuk mecairkan dan membantu proses penyingkiran urate.
  • kawal berat badan - kegemukan boleh menjejaskan keupayaan badan menyingkirkan asid urik.
  • Bersenam

Supplemen yang dicadangkan:
Vivix - Mengimpak 4 mekasnisme anti penuaan. (melidungi dan membaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitochondria di dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel)

OmegaGuard - Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu  keradangan pada sendi pesakit.

Alfalfa - untuk menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Namun pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak.

Performance drink - memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak dehydrate.

Ostematrix -  Menjaga ketumpatan, kekuatan dan kesihatan tulang.
Hubungi saya untuk saya bantu anda. Lengkap dengan cadangan pemakanan dan aturan supplemen.



Jaminan kami
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
Selamat
Semulajadi
Berkesan

Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.

Shaklee Difference: Always SafeAlways WorksAlways Green.

Mengapa saya?
Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

Penghantaran
Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Selayang dan Batu caves . Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, GDex, Nationwide Express atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

Pembayaran
Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun CIMB bank atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

Saya Nak Beli !
Untuk keterangan lanjut boleh berhubung dengan Kak Pisah ditalian bernombor  017-3364128 melalui aplikasi Call / SMS / WhatsApp.

Norhapisah Asmuni ( Kak Pisah )
Shaklee ID :(ID:1251745)
SMS & Whatsapp: 017-3364128
Email: Pisah35.ee@gmail.com